Vaateliikkeen perustaminen Heinolaan : Markkinakartoitus syksyllä 2017
Ikäläinen, Milla (2017)
Ikäläinen, Milla
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821892
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiselle vaateliikkeelle Heinolassa olisi markkinarakoa. Työn tavoitteena oli tehdä markkinakartoitus, jolla selvitettiin tutkimusongelmaa. Tutkimustuloksilla saatiin selville, minkälaista vaatekauppaa Heinolaan kaivataan. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan työ tehtiin kirjoittajaa varten.
Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa käytettiin lähteinä sekä verkkojulkaisuja että kirjallisia lähteitä. Ensin käytiin läpi markkinakartoitusta käsitteenä ja siihen liittyviä tekijöitä. Kolmannessa luvussa koostettiin tietoa vaatetusalasta ja sen erityispiirteistä. Luvussa paneuduttiin myös verkkokauppaan ja sen merkitykseen.
Empiriaosuus käsittää itse tutkimuksen, joka toteutettiin haastattelujen ja kyselyn muodossa. Kysely tehtiin Webropolin avulla, ja siitä laitettiin linkki julkaisuna Facebook-ryhmään. Kyselyyn saatiin 433 vastausta. Myös haastattelemalla kolmen vaatekaupan omistajaa kerättiin tärkeää tietoa. Kyselyyn vastanneista hyvin pieni osa oli miehiä eli naisten mielipide ja tarpeet tulivat selkeästi esille. Suurin osa vastanneista oli kotoisin Heinolasta.
Tulosten mukaan Heinolassa on suppea vaatekauppavalikoima ja jotakin uutta kaivattaisiin. Ketjuliike tai muuten monipuolisen valikoiman omaava vaatekauppa olisi hyvä vaihtoehto. Jotkut toivovat Heinolaan laadukkaita vaatemerkkejä myyvää miesten ja naisten vaateliikettä.
Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa käytettiin lähteinä sekä verkkojulkaisuja että kirjallisia lähteitä. Ensin käytiin läpi markkinakartoitusta käsitteenä ja siihen liittyviä tekijöitä. Kolmannessa luvussa koostettiin tietoa vaatetusalasta ja sen erityispiirteistä. Luvussa paneuduttiin myös verkkokauppaan ja sen merkitykseen.
Empiriaosuus käsittää itse tutkimuksen, joka toteutettiin haastattelujen ja kyselyn muodossa. Kysely tehtiin Webropolin avulla, ja siitä laitettiin linkki julkaisuna Facebook-ryhmään. Kyselyyn saatiin 433 vastausta. Myös haastattelemalla kolmen vaatekaupan omistajaa kerättiin tärkeää tietoa. Kyselyyn vastanneista hyvin pieni osa oli miehiä eli naisten mielipide ja tarpeet tulivat selkeästi esille. Suurin osa vastanneista oli kotoisin Heinolasta.
Tulosten mukaan Heinolassa on suppea vaatekauppavalikoima ja jotakin uutta kaivattaisiin. Ketjuliike tai muuten monipuolisen valikoiman omaava vaatekauppa olisi hyvä vaihtoehto. Jotkut toivovat Heinolaan laadukkaita vaatemerkkejä myyvää miesten ja naisten vaateliikettä.