Yrityksen toimintakulttuurin muutos työntekijöiden kokemana - Case: Scandic Hotels Oy
Jäntti, Mikko (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jäntti, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121321175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuinka Scandic Hotels Oy:n työntekijät kokivat yrityksen uudistetun toimintakulttuurin ja sen muutoksen. Tavoitteessa pyrittiin ottamaan huomioon yrityksen tarve selvittää kuinka muutostyö on edennyt ja kuinka sitä voi parantaa. Työn tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa uudistuksen onnistumisesta ja antaa kehitysehdotuksia yrityksen toimintakulttuuriin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjoismainen Scandic Hotels Oy, joka oli vuoden 2015 lopussa aloittanut uuden toimintakulttuurin lanseeraamisen. Opinnäytetyö keskittyy Scandic Hotels Oy:n Suomen toimintaan ja toimintakulttuurin lanseeraamiseen Suomessa. Toimeksiantajan mukaan oli tärkeää selvittää, missä uudistustyö menee ja kuinka se on otettu vastaan henkilöstön keskuudessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yrityksen toimintakulttuurista, strategiasta ja henkilöstön sitouttamisesta. Yrityksen toimintakulttuuri käsittelee toimintakulttuurin syntymistä ja sen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle ja henkilöstölle. Strategia esittelee yrityksen mission, vision ja arvot sekä näiden merkityksen yrityksen toimintakulttuurille. Henkilöstön sitouttamisessa tarkastellaan sen merkitystä yritykselle, ja sen toiminnalle. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa koostui määrällisestä tutkimuksesta. Määrällisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tuloksia kehitettiin kehitysehdotuksiksi aivoriihi-menetelmällä yhdessä toimeksiantajan edustajien kanssa.
Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittiin kehittämisehdotuksia toimintakulttuurin muutosprosessiin. Ehdotusten avulla toimeksiantaja voi kehittää toimintaansa ja syventää toimintakulttuurin osaamista henkilöstön keskuudessa. Lisäksi toimeksiantaja sai palautetta muutoksen onnistumisesta ja muutosprosessista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjoismainen Scandic Hotels Oy, joka oli vuoden 2015 lopussa aloittanut uuden toimintakulttuurin lanseeraamisen. Opinnäytetyö keskittyy Scandic Hotels Oy:n Suomen toimintaan ja toimintakulttuurin lanseeraamiseen Suomessa. Toimeksiantajan mukaan oli tärkeää selvittää, missä uudistustyö menee ja kuinka se on otettu vastaan henkilöstön keskuudessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yrityksen toimintakulttuurista, strategiasta ja henkilöstön sitouttamisesta. Yrityksen toimintakulttuuri käsittelee toimintakulttuurin syntymistä ja sen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle ja henkilöstölle. Strategia esittelee yrityksen mission, vision ja arvot sekä näiden merkityksen yrityksen toimintakulttuurille. Henkilöstön sitouttamisessa tarkastellaan sen merkitystä yritykselle, ja sen toiminnalle. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa koostui määrällisestä tutkimuksesta. Määrällisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tuloksia kehitettiin kehitysehdotuksiksi aivoriihi-menetelmällä yhdessä toimeksiantajan edustajien kanssa.
Opinnäytetyön lopputuotoksena laadittiin kehittämisehdotuksia toimintakulttuurin muutosprosessiin. Ehdotusten avulla toimeksiantaja voi kehittää toimintaansa ja syventää toimintakulttuurin osaamista henkilöstön keskuudessa. Lisäksi toimeksiantaja sai palautetta muutoksen onnistumisesta ja muutosprosessista.