Z-sukupolven brändimielikuviin vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa : Case: Valmennustiimi Eximia Oy
Anttila, Jenni (2017)
Anttila, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801041067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801041067
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Z-sukupolven brändimielikuviin vaikuttamista sosiaalisessa mediassa. Päätutkimusongelmaksi muodostui: ”Kuinka vaikuttaa Z-sukupolven brändimielikuviin sosiaalisen median kautta?”. Z-sukupolvella viitataan vuoden 1995 jälkeen syntyneisiin henkilöihin. Tutkittavat sosiaalisen median kanavat rajattiin kahteen kohderyhmän suosimaan kanavaan, Instagramiin ja Snapchatiin.
Tavoitteena opinnäytetyölle oli selvittää, minkälainen sisältö Instagramissa ja Snapchatissa vetoaa kohderyhmään. Tulosten pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen Instagram- ja Snapchat-tileihin. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Valmennustiimi Eximia Oy, jonka pavelukonsepti koostuu ylioppilaskirjoituksiin sekä yliopiston ja ammattikorkeakoulun pääsykokeisiin valmentavista kursseista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu brändimielikuvan muodostumisesta, sosiaalisen median sisällön luomisesta sekä tutkimuksen kohderyhmästä eli Z-sukupolvesta. Teoriaosuudessa perehdytään myös tarkemmin kahteen tutkimuksen kannalta olennaiseen sovellukseen, Instagramiin ja Snapchatiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoa tutkimusta varten kerättiin kahdella teemahaastattelulla, joista toiseen osallistui kolme henkilöä ja toiseen kaksi. Teemahaastattelu koostui viidestä eri tutkimusongelmaan liittyvästä teemasta. Molemmat haastattelut toteutettiin kasvotusten.
Tutkimustulokset mukailivat monelta osin teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita. Tulosten pohjalta saatiin lisää ymmärrystä Z-sukupolven brändimielikuviin vaikuttamisen keinoista ja niiden pohjalta onnistuttiin tekemään käytännön kehitysehdotuksia toimeksiantajan Instagram- ja Snapchat-kanaviin.
Tavoitteena opinnäytetyölle oli selvittää, minkälainen sisältö Instagramissa ja Snapchatissa vetoaa kohderyhmään. Tulosten pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen Instagram- ja Snapchat-tileihin. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Valmennustiimi Eximia Oy, jonka pavelukonsepti koostuu ylioppilaskirjoituksiin sekä yliopiston ja ammattikorkeakoulun pääsykokeisiin valmentavista kursseista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu brändimielikuvan muodostumisesta, sosiaalisen median sisällön luomisesta sekä tutkimuksen kohderyhmästä eli Z-sukupolvesta. Teoriaosuudessa perehdytään myös tarkemmin kahteen tutkimuksen kannalta olennaiseen sovellukseen, Instagramiin ja Snapchatiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoa tutkimusta varten kerättiin kahdella teemahaastattelulla, joista toiseen osallistui kolme henkilöä ja toiseen kaksi. Teemahaastattelu koostui viidestä eri tutkimusongelmaan liittyvästä teemasta. Molemmat haastattelut toteutettiin kasvotusten.
Tutkimustulokset mukailivat monelta osin teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita. Tulosten pohjalta saatiin lisää ymmärrystä Z-sukupolven brändimielikuviin vaikuttamisen keinoista ja niiden pohjalta onnistuttiin tekemään käytännön kehitysehdotuksia toimeksiantajan Instagram- ja Snapchat-kanaviin.