Markkinointi sosiaalisessa mediassa : Original Sokos Hotel Vaakuna Mikkeli
Hokkanen, Jani (2017)
Hokkanen, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801181428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801181428
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on markkinointi sosiaalisessa mediassa. Valitsin aiheen tehdessäni harjoittelua Original Sokos Hotel Vaakuna Mikkelissä. Koin markkinoinnin sosiaalisessa mediassa erittäin ajankohtaiseksi aiheeksi, sekä mielestäni sen kehittäminen Vaakuna Mikkelissä voisi tuoda suurta hyötyä yritykselle.
Päätavoitteeni työlleni oli selkeä, löytää konkreettisia keinoja, joilla somemarkkinointia toimeksiantajayrityksessä on mahdollista kehittää. Tätä varten asetin kaksi välitavoitetta opinnäytetyölleni: sosiaalisen median piirteiden selvittämisen ja somessa käytettyjen markkinointikeinojen löytämisen.
Opinnäytetyössäni lähdin selvittämään sosiaalisen median piirteitä ymmärtääkseni mitkä markkinointikeinot toimivat siellä parhaiten. Lisäksi tutkin somekanavia, ymmärtääkseni niiden toimintaa. Tämän jälkeen opinnäytetyössäni selvitin sosiaalisessa mediassa toimivat markkinointikeinot ja suoritin toimeksiantajayrityksen nykytila-analyysin sosiaalisen median osalta. Lopuksi suoritin benchmark-analyysin, jossa vertailin, miten näitä löydettyjä markkinointikeinoja on hyödynnetty eri hotelleissa.
Benchmarking-analyysillä havaitsin reaaliaikasen markkinoinnin olevat hyvin hyödynnetty kaikissa kolmessa hotellissa. Muiden markkinointikeinojen hyödyntämisessä oli puutteita.
Tukeutuen bechmarkingista saatuihin tietoihin, sekä opinnäytetyön aikana syntyneisiin ajatuksiin pystyin keräämään kehitysideoita, joilla Original Sokos Vaakuna Mikkelin sosiaalista mediaa on mahdollista kehittää.
Näihin kuuluivat muun muassa reaaliaikasen ja sisältömarkkinoinnin entistä parempi hyödyntäminen. Ennen kaikkea kuitekin dialogin lisääminen, sekä käyttäjien jakaman materiaalinen ottaminen käyttöön.
Päätavoitteeni työlleni oli selkeä, löytää konkreettisia keinoja, joilla somemarkkinointia toimeksiantajayrityksessä on mahdollista kehittää. Tätä varten asetin kaksi välitavoitetta opinnäytetyölleni: sosiaalisen median piirteiden selvittämisen ja somessa käytettyjen markkinointikeinojen löytämisen.
Opinnäytetyössäni lähdin selvittämään sosiaalisen median piirteitä ymmärtääkseni mitkä markkinointikeinot toimivat siellä parhaiten. Lisäksi tutkin somekanavia, ymmärtääkseni niiden toimintaa. Tämän jälkeen opinnäytetyössäni selvitin sosiaalisessa mediassa toimivat markkinointikeinot ja suoritin toimeksiantajayrityksen nykytila-analyysin sosiaalisen median osalta. Lopuksi suoritin benchmark-analyysin, jossa vertailin, miten näitä löydettyjä markkinointikeinoja on hyödynnetty eri hotelleissa.
Benchmarking-analyysillä havaitsin reaaliaikasen markkinoinnin olevat hyvin hyödynnetty kaikissa kolmessa hotellissa. Muiden markkinointikeinojen hyödyntämisessä oli puutteita.
Tukeutuen bechmarkingista saatuihin tietoihin, sekä opinnäytetyön aikana syntyneisiin ajatuksiin pystyin keräämään kehitysideoita, joilla Original Sokos Vaakuna Mikkelin sosiaalista mediaa on mahdollista kehittää.
Näihin kuuluivat muun muassa reaaliaikasen ja sisältömarkkinoinnin entistä parempi hyödyntäminen. Ennen kaikkea kuitekin dialogin lisääminen, sekä käyttäjien jakaman materiaalinen ottaminen käyttöön.