Omaohjaajan rooli kotoutumisen tukena Hartolan ryhmäkoti ry:n perheryhmäkodissa
Kääriäinen, Hanna; Meder, Emmi; Takala, Jere; Tanttu, Essi (2018)
Kääriäinen, Hanna
Meder, Emmi
Takala, Jere
Tanttu, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251649
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää omaohjaajamenetelmää entistä näkyvämmäksi ja selkeämmäksi Hartolan ryhmäkoti ry:n perheryhmäkodissa ja laatia työntekijöille suuntaa antava ohjeistus omaohjaajuudesta sekä eri keinoista nuoren kotouttamisen tueksi.
Omaohjaajatyömenetelmän käyttö on erittäin tärkeä osa alaikäisen ilman huoltajaa Suomeen tulleiden turvapaikanhakijalasten kotouttamisprosessia. Omaohjaajalla on merkityksellinen vaikutus tukiessa traumatisoitunutta lasta kohti turvallista ja tasapainoista elämää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kirjallinen omaohjaajatyön ohjeistus kotoutumisen tukemiseksi Hartolan perheryhmäkodille. Selvitimme, mitkä ovat omaohjaajan tehtävät, mikä on omaohjaajan rooli ja merkitys sekä mitkä periaatteet ohjaavat omaohjaajatyöskentelyä.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. 15:lle Hartolan ryhmäkoti ry:n perheryhmäkodin työntekijälle lähetettiin sähköinen kysely lokakuussa 2017 ja vastauksia saimme määräaikaan mennessä 10.
Kyselyn tulokset osoittivat, että omaohjaajatyö Hartolan ryhmäkoti ry:n perheryhmäkodissa on suhteellisen hyvällä pohjalla, mutta menetelmän kehittämiselle ja selkeyttämiselle oli silti edelleen tarvetta. Työntekijöillä oli melko samansuuntaiset näkemykset omaohjaajatyön tärkeydestä ja tavoitteista, mutta työtä toteutetaan hyvin eri tavoin tai sille koettiin olevan liian vähän aikaa.
Tässä opinnäytetyössä annettujen kehittämisehdotusten pohjalta perheryhmäkodin työntekijät pystyvät määrittelemään omaohjaajatyölle nykyistä selkeämmät raamit, joiden avulla työtä saadaan johdonmukaisemmaksi ja tasavertaisemmaksi.
Omaohjaajatyömenetelmän käyttö on erittäin tärkeä osa alaikäisen ilman huoltajaa Suomeen tulleiden turvapaikanhakijalasten kotouttamisprosessia. Omaohjaajalla on merkityksellinen vaikutus tukiessa traumatisoitunutta lasta kohti turvallista ja tasapainoista elämää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kirjallinen omaohjaajatyön ohjeistus kotoutumisen tukemiseksi Hartolan perheryhmäkodille. Selvitimme, mitkä ovat omaohjaajan tehtävät, mikä on omaohjaajan rooli ja merkitys sekä mitkä periaatteet ohjaavat omaohjaajatyöskentelyä.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. 15:lle Hartolan ryhmäkoti ry:n perheryhmäkodin työntekijälle lähetettiin sähköinen kysely lokakuussa 2017 ja vastauksia saimme määräaikaan mennessä 10.
Kyselyn tulokset osoittivat, että omaohjaajatyö Hartolan ryhmäkoti ry:n perheryhmäkodissa on suhteellisen hyvällä pohjalla, mutta menetelmän kehittämiselle ja selkeyttämiselle oli silti edelleen tarvetta. Työntekijöillä oli melko samansuuntaiset näkemykset omaohjaajatyön tärkeydestä ja tavoitteista, mutta työtä toteutetaan hyvin eri tavoin tai sille koettiin olevan liian vähän aikaa.
Tässä opinnäytetyössä annettujen kehittämisehdotusten pohjalta perheryhmäkodin työntekijät pystyvät määrittelemään omaohjaajatyölle nykyistä selkeämmät raamit, joiden avulla työtä saadaan johdonmukaisemmaksi ja tasavertaisemmaksi.