Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sukupuolisensitiivinen kasvatus varhaiskasvatuksessa

Wasenius, Lotta (2018)

 
Avaa tiedosto
Wasenius_Lotta.pdf (1.499Mt)
Lataukset: 


Wasenius, Lotta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291774
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sukupuolisensitiivistä kasvatusta varhaiskasvatuksessa. Sukupuolisensitiivinen kasvatus on uudistetun varhaiskasvatussuunnitelman myötä ajankohtainen aihe varhaiskasvatustyössä. Opinnäytetyön tilaajana oli kunnallinen päiväkoti Pirkanmaalta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia ja näkemyksiä sukupuolisensitiivisyydestä ja sen toteutumisesta päiväkodissa. Tavoitteena oli korostaa sukupuolisensitiivisen kasvatuksen tärkeyttä varhaiskasvatuksessa ja antaa kasvattajille mahdollisuus reflektoida tietämystään ja työotettaan sukupuolisensitiivisestä näkökulmasta.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta ja tasa-arvosta, sukupuolesta ja sen moninaisuudesta, sukupuolisensitiivisestä kasvatusotteesta sekä sukupuolittuneista käytännöistä. Tutkimusaineisto kerättiin koko päiväkodin varhaiskasvatushenkilöstölle jaettavilla kyselylomakkeilla, sekä teemahaastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Tutkimustulokset osoittivat, että kasvattajat kokivat sukupuolisensitiivisen kasvatuksen myönteisenä asiana ja tärkeänä arvona varhaiskasvatuksessa. Tutkimustulosten perusteella kasvattajien tulkinnat sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta eivät täysin vastanneet sen oikeaa tarkoitusta, ja sukupuolisensitiivisyys sekoitettiin osittain sukupuolineutraaliuteen. Kasvattajat tiedostivat omat sukupuolistereotyyppiset ennakko-oletuksensa ja pyrkivät tietoisesti työstämään niitä omassa työotteessaan. Koulutuksen ja tiedon lisääminen sukupuolisensitiivisyydestä olisi sekä varhaiskasvattajien mielestä että tutkimustulosten perusteella tärkeää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste