Facebook-arvonnat ja -kilpailut markkinointiviestinnän osana : Case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Laurén, Miitta (2018)
Laurén, Miitta
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092244
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Osuuskauppa Hämeenmaalle. Työn tarkoituksena oli selvittää, miksi Hämeenmaan järjestämiin Facebook-arvontoihin ja -kilpailuihin osallistutaan ja miksi ei. Tavoitteena oli selvittää, miten näitä kampanjoita voitaisiin jatkossa kehittää niin, että niihin osallistuttaisiin useammin. Tutkimuskysymyksenä oli ”miksi Hämeenmaan järjestämiin Facebook-arvontoihin ja -kilpailuihin osallistutaan tai ei osallistuta, ja kuinka osallistumismäärää voitaisiin nostaa?”.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa, Facebook-yrityssivuja sekä Facebook-arvontojen ja -kilpailujen sääntöjä ja toteuttamista eri tavoin. Teoriaosaa hyödynnettiin kehitysehdotusten kirjaamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Linkki kyselyyn julkaistiin Osuuskauppa Hämeenmaan ja Hämeenmaan Prismojen Facebook-sivuilla ja siihen vastasi yhteensä 861 henkilöä. Tutkimustulosten perusteella esitettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja voi jatkossa parantaa ja kohdentaa arvontoja ja kilpailuja.
Tutkimustulosten perusteella palkinnolla on paljon tai jonkin verran vaikutusta päätökseen osallistua arvontaan tai kilpailuun. Palkinnoista houkuttelevimpina tuoteryhminä pidettiin lahjakortteja, elektroniikkaa sekä kodinkoneita. Yleisimpiä syitä olla osallistumatta arvontoihin ja kilpailuihin olivat ”En ole uskonut mahdollisuuksiini voittaa”, ”Palkinto ei ole ollut tarpeellinen” sekä ”En ole halunnut, että osallistumiseni näkyy muille”. Arvontoihin ja kilpailuihin osallistuttaisiin, jos voiton mahdollisuudet olisivat paremmat, mikäli palkinto olisi mielekkäämpi, innostavampi tai parempi ja mikäli osallistuminen olisi turvallista eikä näkyisi muille. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantaja voisi nostaa osallistujamäärää arpomalla samassa arvonnassa tai kilpailussa useamman palkinnon, järjestämällä arvontoja ja kilpailuja myös erillisellä laskeutumissivulla tai sovelluksena erillisellä välilehdellä sekä miettimällä tarkkaan arvottavat palkinnot.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa, Facebook-yrityssivuja sekä Facebook-arvontojen ja -kilpailujen sääntöjä ja toteuttamista eri tavoin. Teoriaosaa hyödynnettiin kehitysehdotusten kirjaamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Linkki kyselyyn julkaistiin Osuuskauppa Hämeenmaan ja Hämeenmaan Prismojen Facebook-sivuilla ja siihen vastasi yhteensä 861 henkilöä. Tutkimustulosten perusteella esitettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja voi jatkossa parantaa ja kohdentaa arvontoja ja kilpailuja.
Tutkimustulosten perusteella palkinnolla on paljon tai jonkin verran vaikutusta päätökseen osallistua arvontaan tai kilpailuun. Palkinnoista houkuttelevimpina tuoteryhminä pidettiin lahjakortteja, elektroniikkaa sekä kodinkoneita. Yleisimpiä syitä olla osallistumatta arvontoihin ja kilpailuihin olivat ”En ole uskonut mahdollisuuksiini voittaa”, ”Palkinto ei ole ollut tarpeellinen” sekä ”En ole halunnut, että osallistumiseni näkyy muille”. Arvontoihin ja kilpailuihin osallistuttaisiin, jos voiton mahdollisuudet olisivat paremmat, mikäli palkinto olisi mielekkäämpi, innostavampi tai parempi ja mikäli osallistuminen olisi turvallista eikä näkyisi muille. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantaja voisi nostaa osallistujamäärää arpomalla samassa arvonnassa tai kilpailussa useamman palkinnon, järjestämällä arvontoja ja kilpailuja myös erillisellä laskeutumissivulla tai sovelluksena erillisellä välilehdellä sekä miettimällä tarkkaan arvottavat palkinnot.