Tanssinopettajan kompetenssi teatterityössä : Kokemuksia kahdesta teatteriproduktiosta taiteellisen avustajan ja harjoittelijan näkökulmasta
Basaranoglu, Melike (2018)
Basaranoglu, Melike
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132378
Tiivistelmä
Koostetun opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tekijä tutkii tarvittavaa ja saatua kompetenssia kahdessa eri teatteriproduktiossa. Produktiot olivat Annie Mestariampuja, jossa tekijä toimi taiteellisena avustajana sekä Liemessä -teos, jossa tekijä toimi harjoittelijana.
Annie Mestariampuja -musikaalin ensi-ilta oli Kuopion kaupunginteatterissa 11.09.2016, esityskausi jatkui toukokuun 2017 loppuun saakka ja esityksiä ehti olla n. 50.
Tanssiteatteri Minimin ja Ruokateatterin Liemessä -teoksen kantaesitys oli Sotku-teatterissa 11.11.2016. Teoksen viimeinen esitys oli 16.12.2016 ja esityksiä ehti olla 17.
Tässä työssä tekijä pohtii, kuinka itse koki oman kompetenssin muuttumisen näissä produktioissa, mitä käsite kompetenssi tarkoittaa teatterityössä, minkälaista kompetenssia produktioihin vaadittiin ja minkälaista kompetenssia ne tuottivat. Näihin tekijä hakee vastausta tarkastelemalla erityisesti tanssia, replikointia ja moniäänistä laulua taiteellisena avustajana ja harjoittelijana toimiessa.
Kompetenssin määritelmäksi teatterikonseptissa valikoitui ensisijaisesti osaaminen. Omien pohdintojen ja havaintojen lisäksi tekijä on tutustunut aihetta käsittelevään lähdeaineistoon. Opinnäytetyössä nousi esiin työtehtävien vaihtelevuus ja sitä kautta monipuolisen osaamisen hyödyllisyys.
Annie Mestariampuja -musikaalin ensi-ilta oli Kuopion kaupunginteatterissa 11.09.2016, esityskausi jatkui toukokuun 2017 loppuun saakka ja esityksiä ehti olla n. 50.
Tanssiteatteri Minimin ja Ruokateatterin Liemessä -teoksen kantaesitys oli Sotku-teatterissa 11.11.2016. Teoksen viimeinen esitys oli 16.12.2016 ja esityksiä ehti olla 17.
Tässä työssä tekijä pohtii, kuinka itse koki oman kompetenssin muuttumisen näissä produktioissa, mitä käsite kompetenssi tarkoittaa teatterityössä, minkälaista kompetenssia produktioihin vaadittiin ja minkälaista kompetenssia ne tuottivat. Näihin tekijä hakee vastausta tarkastelemalla erityisesti tanssia, replikointia ja moniäänistä laulua taiteellisena avustajana ja harjoittelijana toimiessa.
Kompetenssin määritelmäksi teatterikonseptissa valikoitui ensisijaisesti osaaminen. Omien pohdintojen ja havaintojen lisäksi tekijä on tutustunut aihetta käsittelevään lähdeaineistoon. Opinnäytetyössä nousi esiin työtehtävien vaihtelevuus ja sitä kautta monipuolisen osaamisen hyödyllisyys.