Vaatesuunnittelija Meri Peltosen markkinointiviestinnän suunnitelma
Kevo, Anna-Karoliina (2018)
Kevo, Anna-Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802172538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802172538
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin helpottamaan Meri Peltosen yritystoiminnan aloittamista. Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa ne markkinointiviestinnälliset toimenpiteet, joiden avulla Peltosen on mahdollista saavuttaa markkinointiviestinnän tavoitteensa. Näiden toimenpiteiden pohjalta tavoitteena on luoda konkreettinen vuoden mittainen markkinointiviestinnän suunnitelma. Markkinointiviestinnän suunnitelman päätavoitteena on mahdollistaa yrityksen toiminta omissa toimitiloissa.
Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoreettisessa osassa käsitellään markkinointiviestintää kilpailukeinona sekä markkinointiviestinnän merkitystä yritykselle. Lisäksi käsitellään markkinointiviestinnän toimenpiteitä toimeksiantajan näkökulmasta sekä sosiaalisen median hyödyntämistä yrityksessä.
Toiminnallisessa osassa tehdään makro- ja mikroympäristöjen analyysit, Peltosen yritysanalyysi sekä SWOT-analyysi. Lisäksi määritellään Peltosen tavoitteet, kohderyhmät sekä sanoma ja markkinointiviestintästrategia. Tavoitteiden asettamisessa hyödynnetään AIDAS-mallia. Kohderyhmien määrittämisessä sekä sanoman ja markkinointiviestintästrategian suunnittelussa hyödynnetään Peltosen haastatteluja sekä opinnäytetyön teoria osaa.
Analyysien pohjalta on suunniteltu vuoden mittainen markkinointiviestinnän suunnitelma, jossa esitetään aikataulutetut toimenpiteet, ohjeet eri kampanjoiden toteuttamiseen sekä ohjeet sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä. Suunnitelmassa yhdistellään Peltosen vahvuuksia perinteisiin toimenpiteisiin sekä otetaan kantaa ajankohtaisiin asioihin. Markkinointiviestinnän yksityiskohtainen suunnitelma toteutettiin opinnäytetyön erillisenä osana, eikä sitä julkaista osana opinnäytetyötä.
Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoreettisessa osassa käsitellään markkinointiviestintää kilpailukeinona sekä markkinointiviestinnän merkitystä yritykselle. Lisäksi käsitellään markkinointiviestinnän toimenpiteitä toimeksiantajan näkökulmasta sekä sosiaalisen median hyödyntämistä yrityksessä.
Toiminnallisessa osassa tehdään makro- ja mikroympäristöjen analyysit, Peltosen yritysanalyysi sekä SWOT-analyysi. Lisäksi määritellään Peltosen tavoitteet, kohderyhmät sekä sanoma ja markkinointiviestintästrategia. Tavoitteiden asettamisessa hyödynnetään AIDAS-mallia. Kohderyhmien määrittämisessä sekä sanoman ja markkinointiviestintästrategian suunnittelussa hyödynnetään Peltosen haastatteluja sekä opinnäytetyön teoria osaa.
Analyysien pohjalta on suunniteltu vuoden mittainen markkinointiviestinnän suunnitelma, jossa esitetään aikataulutetut toimenpiteet, ohjeet eri kampanjoiden toteuttamiseen sekä ohjeet sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä. Suunnitelmassa yhdistellään Peltosen vahvuuksia perinteisiin toimenpiteisiin sekä otetaan kantaa ajankohtaisiin asioihin. Markkinointiviestinnän yksityiskohtainen suunnitelma toteutettiin opinnäytetyön erillisenä osana, eikä sitä julkaista osana opinnäytetyötä.