Vuorovaikutus valmentajan ja alle kouluikäisen voimistelijan välillä
Hannula, Essi (2018)
Hannula, Essi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212682
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tietoa valmentajille monipuoliseen ja kokonaisvaltaiseen valmennukseen, jossa vuorovaikutustaidot ovat keskiössä. Opinnäytetyössä tutkittiin Kotkan Kirin neljän joukkueen vuorovaikutusta heidän harjoituksissaan.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Haastattelun kohderyhmänä oli Kotkan Kirin alle kouluikäisten voimistelijoiden valmentajat. Havainnointi kohdistettiin neljän joukkueen harjoituksiin. Tutkimuksessa haastateltiin 11 valmentajaa. Havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota voimistelijan ja valmentajan väliseen vuorovaikutukseen. Työ toteutettiin 8/2017–1/2018 ajanjaksolla. Työn tuotos on suunniteltu Kotkan Kirin uusien valmentajien perehdyttämiseen sekä tuomaan jo seurassa toimiville valmentajille ideoita vuorovaikutuksen parantamiseen voimistelijoiden kanssa. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan valmentajien huomio vuorovaikutuksen merkitykseen harjoituksissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui kolmesta pääotsikosta: vuorovaikutus, vuorovaikutus voimistelijan ja valmentajan välillä sekä valmentajan tehtävät. Opinnäytetyön tutkimustulokset jaettiin neljään osaan: haastateltavien perustiedot, valmentajan näkemys vuorovaikutuksesta, vuorovaikutus harjoituksissa ja vuorovaikutuksen parantaminen. Tutkimuksessa tuli ilmi, miten voimistelijat käyttäytyvät harjoituksissa sekä miten valmentajat ovat vuorovaikutuksessa voimistelijan kanssa. Kotkan Kirin alle kouluikäisten ryhmissä harjoitellaan joukkuevoimistelun perusliikkeitä ja kehitetään lapsen liikunnallisia ominaisuuksia. Valmentajat suunnittelevat itse harjoituksien kulun ja opettavat voimistelijoille musiikin mukana tehtävän esityksen. Tutkimuskohteena olevat joukkueet harjoittelevat kerran tai kaksi kertaa viikossa.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Haastattelun kohderyhmänä oli Kotkan Kirin alle kouluikäisten voimistelijoiden valmentajat. Havainnointi kohdistettiin neljän joukkueen harjoituksiin. Tutkimuksessa haastateltiin 11 valmentajaa. Havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota voimistelijan ja valmentajan väliseen vuorovaikutukseen. Työ toteutettiin 8/2017–1/2018 ajanjaksolla. Työn tuotos on suunniteltu Kotkan Kirin uusien valmentajien perehdyttämiseen sekä tuomaan jo seurassa toimiville valmentajille ideoita vuorovaikutuksen parantamiseen voimistelijoiden kanssa. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan valmentajien huomio vuorovaikutuksen merkitykseen harjoituksissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui kolmesta pääotsikosta: vuorovaikutus, vuorovaikutus voimistelijan ja valmentajan välillä sekä valmentajan tehtävät. Opinnäytetyön tutkimustulokset jaettiin neljään osaan: haastateltavien perustiedot, valmentajan näkemys vuorovaikutuksesta, vuorovaikutus harjoituksissa ja vuorovaikutuksen parantaminen. Tutkimuksessa tuli ilmi, miten voimistelijat käyttäytyvät harjoituksissa sekä miten valmentajat ovat vuorovaikutuksessa voimistelijan kanssa. Kotkan Kirin alle kouluikäisten ryhmissä harjoitellaan joukkuevoimistelun perusliikkeitä ja kehitetään lapsen liikunnallisia ominaisuuksia. Valmentajat suunnittelevat itse harjoituksien kulun ja opettavat voimistelijoille musiikin mukana tehtävän esityksen. Tutkimuskohteena olevat joukkueet harjoittelevat kerran tai kaksi kertaa viikossa.