Vieritestilaitteiden laadunvarmistuksen kehittäminen Varsinais-Suomen alueen hoitotyön päivystyksissä
Yliskylä, Susanna (2018)
Yliskylä, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083127
Tiivistelmä
Vieritestauksella tai -tutkimuksella tarkoitetaan laboratoriotutkimusta, joka voidaan suorittaa laboratorioympäristön ulkopuolella, potilaan läsnä ollessa ja hoitoyksikön suorittamana. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vieritesteihin liittyvää perehdytystä ja laadunvarmistuskäytänteitä neljässä Varsinais-Suomen päivystyksessä luomalla toimintamalli, jota voidaan hyödyntää kaikissa alueen hoitoyksiköissä perehdytyksen ja laadunvarmistuksen apuna päivittäisessä hoitotyössä. Uuden toimintamallin myötä laadunvarmistusta voidaan tehdä luotettavammin. Luotettavan laadunvarmistuksen avulla parannetaan myös potilasturvallisuutta ja ylläpidetään laadukasta hoidon tasoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa tämän hetkisistä laadunvarmistuskäytännöistä ja selkiyttää tehtävänjakoa laitteiden ylläpitoon ja ongelmiin liittyvissä tilanteissa. Opinnäytetyötä ohjasivat toiminnan tehostaminen, hoidon laadun kehittäminen, potilasturvallisuuden edistäminen ja innovatiivisuus.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka koostui sekä laadullisista että määrällisistä osista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimusjoukko koostui neljän päivystyksen laitevastaavista sekä peruskäyttäjistä. Kyselyihin vastasi 20 terveydenhuollon ammattilaista. Aineiston määrälliset kysymykset analysoitiin taulukkolaskentaohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin tutkimuskysymysten teemoittelun mukaan. Aineiston määrälliset kysymykset analysoitiin taulukkolaskentaohjelmalla. Toimintamallin luomisessa käytettiin konstruktiivisen tutkimuksen näkökulmaa yhdistäen sekä kyselyistä tullutta tietoa että tutkittua tietoa laadunvarmistuksesta vieritestauslaitteiden osalta. Toimintamallilla haettiin vastauksia ja toimenpide-ehdotuksia vieritestauslaitteiden laadunvarmistukseen. Kysely tuotti tietoa siitä, mitä peruskäyttäjät ja laitevastaavat tietävät vierianalyysilaitteiden laadunvarmistuksesta, miten on onnistuttu perehdytyksessä ja mihin tulisi jatkossa kiinnittää huomiota. Tulokset osoittivat, että laadunvarmistuksen termit ovat hoitohenkilökunnalle vieraita, vaikka kontrollinäytteitä on totuttu ottamaan päivittäisen hoitotyön lomassa. Lisäksi laadunvarmistuksesta ei ole yhtenäistä linjaa olemassa, mikä kattaisi koko päivystysalueen ja käytännöt ovat hyvin vaihtelevia.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat jatkotutkimuksen tarpeen laadunvarmistuksen kehittämisestä. Verkkokoulutusmateriaaliin voitaisiin yhdistää laadunvarmistuksen osa-alueita kaikkien työntekijöiden saataville ja laitteiden käytön varmistamiseksi olisi henkilökunnan hyvä suorittaa näyttö.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka koostui sekä laadullisista että määrällisistä osista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkimusjoukko koostui neljän päivystyksen laitevastaavista sekä peruskäyttäjistä. Kyselyihin vastasi 20 terveydenhuollon ammattilaista. Aineiston määrälliset kysymykset analysoitiin taulukkolaskentaohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin tutkimuskysymysten teemoittelun mukaan. Aineiston määrälliset kysymykset analysoitiin taulukkolaskentaohjelmalla. Toimintamallin luomisessa käytettiin konstruktiivisen tutkimuksen näkökulmaa yhdistäen sekä kyselyistä tullutta tietoa että tutkittua tietoa laadunvarmistuksesta vieritestauslaitteiden osalta. Toimintamallilla haettiin vastauksia ja toimenpide-ehdotuksia vieritestauslaitteiden laadunvarmistukseen. Kysely tuotti tietoa siitä, mitä peruskäyttäjät ja laitevastaavat tietävät vierianalyysilaitteiden laadunvarmistuksesta, miten on onnistuttu perehdytyksessä ja mihin tulisi jatkossa kiinnittää huomiota. Tulokset osoittivat, että laadunvarmistuksen termit ovat hoitohenkilökunnalle vieraita, vaikka kontrollinäytteitä on totuttu ottamaan päivittäisen hoitotyön lomassa. Lisäksi laadunvarmistuksesta ei ole yhtenäistä linjaa olemassa, mikä kattaisi koko päivystysalueen ja käytännöt ovat hyvin vaihtelevia.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat jatkotutkimuksen tarpeen laadunvarmistuksen kehittämisestä. Verkkokoulutusmateriaaliin voitaisiin yhdistää laadunvarmistuksen osa-alueita kaikkien työntekijöiden saataville ja laitteiden käytön varmistamiseksi olisi henkilökunnan hyvä suorittaa näyttö.