ASIAKASLÄHTÖISTEN TYÖTERVEYSPALVELUIDEN KEHITTÄMINEN
Kyllönen, Jaana (2018)
Kyllönen, Jaana
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083152
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämistehtävä, jonka aihe on Terveystalon työterveyshuollon palveluiden ja asiakasrajapinnan kehittäminen. Tutkimusote on deduktiivinen kvantitatiivinen survey-tutkimus. Aineisto kerättiin Webropol® -kyselyllä Terveystalon 35–150 henkilöä työllistävien asiakasyritysten nimetyiltä työterveyshuollon yhteyshenkilöiltä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin Terveystalon 35–150 henkilöä työllistävien asiakasyritysten työterveyshuollon lakisääteisiä ja työterveyspainotteisia sairaanhoidon, työter-veysyhteistyön ja työhyvinvoinnin palvelutarpeita. Miten asiakasyritykset ovat saaneet ja, miten ne haluaisivat saada tietoa työterveyshuollon palveluista? Avoimella kysymyksellä kartoitettiin asiakasyrityksistä saatavia heikkoja signaaleja uusien työterveyshuollon palveluiden tarpeista.
Tuloksissa korostuivat lakisääteisten työterveyspalveluiden tarpeet. Lisäksi uutena palveluna työterveyshoitajan chat -palvelua pidetään tärkeänä. Työterveys-painotteisissa sairaanhoitopalveluissa asiakasyrityksille on tärkeää, että työntekijä pääsee nopeasti vastaanotolle sairaus- ja työtapaturmatilanteissa. Työterve-yshuollon raportointi on sitä tärkeämpää mitä isompi asiakasyritys on. Työter-veyshuollon palveluista asiakasyritykset kokivat saavansa hyvin tietoa, jota ha-lutaan saada sähköpostitse tai oman työterveyshoitajan välityksellä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin Terveystalon 35–150 henkilöä työllistävien asiakasyritysten työterveyshuollon lakisääteisiä ja työterveyspainotteisia sairaanhoidon, työter-veysyhteistyön ja työhyvinvoinnin palvelutarpeita. Miten asiakasyritykset ovat saaneet ja, miten ne haluaisivat saada tietoa työterveyshuollon palveluista? Avoimella kysymyksellä kartoitettiin asiakasyrityksistä saatavia heikkoja signaaleja uusien työterveyshuollon palveluiden tarpeista.
Tuloksissa korostuivat lakisääteisten työterveyspalveluiden tarpeet. Lisäksi uutena palveluna työterveyshoitajan chat -palvelua pidetään tärkeänä. Työterveys-painotteisissa sairaanhoitopalveluissa asiakasyrityksille on tärkeää, että työntekijä pääsee nopeasti vastaanotolle sairaus- ja työtapaturmatilanteissa. Työterve-yshuollon raportointi on sitä tärkeämpää mitä isompi asiakasyritys on. Työter-veyshuollon palveluista asiakasyritykset kokivat saavansa hyvin tietoa, jota ha-lutaan saada sähköpostitse tai oman työterveyshoitajan välityksellä.