Evaluaatiotutkimus sosiaalisen median markkinoinnista vuosina 2015-2017
Liuska, Essi; Salonen, Reetta (2018)
Liuska, Essi
Salonen, Reetta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283908
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi Mäntsälän Yrityskehityksen tarpeesta tutkia sosiaalisen median kautta tapahtuvan markkinoinnin nykytilaa ja kehitystä. Mäntsälän Yrityskehitys Oy eli MYK on suomalainen yritys, joka auttaa yrityksiä sijoittumaan Mäntsälään ja kehittää kunnan paikallista elinkeinoelämää. MYK toteuttaa sosiaalisen median markkinointia ainoastaan Facebookissa ja sen sisällöstä vastaa MYK:n markkinointipäällikkö Jyrki Teeriaho. Tutkimuksessa etsimme tekijöitä, jotka lisäisivät Facebook-markkinoinnin tehokkuutta. Tutkimustuloksia soveltaen esitimme kehitysehdotuksia toimeksiantajalle ja annoimme kattavan kuvan tämän hetkisestä markkinoinnin tilanteesta sekä kehityksestä viimeisen kahden vuoden ajalta.
Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja evaluaatiotutkimusta. Tutkimusaineisto koostui MYK:n Facebook-sivun tilastotiedoista, teemahaastattelusta ja kyselystä. Saimme oikeudet tutkia MYK:n Facebook-sivujen tilastotietoja. Tilastotiedoista selvitimme seuraaja– ja tykkääjämäärien muutoksia ja kehitystä suhteessa julkaisuihin. Lisäksi saimme tietoa seuraajien sukupuolesta, iästä, sijainnista ja ammatista. Toteutimme myös teemahaastattelun, jossa haastattelimme markkinointipäällikkö Teeriahoa ja lopuksi teimme lyhyen seuraajakyselyn, joka upotettiin MYK:n Facebook–sivuilla.
MYK:n Facebook-sivun suosio kasvoi selkeästi viimeisen kahden vuoden aikana. Eniten seuraajia oli Helsingistä ja Mäntsälästä. Seuraajat tavoitti Facebookissa parhaiten yhdeksältä illalla ja suurin osa seuraajista oli 45-54-vuotiaita. Julkaisujen suosituimpia aiheita olivat Mäntsälän historia, paikalliset tapahtumat ja onnistumiset henkilötasolla sekä kunnan menestyminen. Parhaiten huomiota saivat kuvat ja erilaiset uutislinkit.
Tutkimustulosten perusteella kehittämiskohteiksi toimeksiantajalle suosittelimme kiinnittämään huomiota julkaisujen ajoittamiseen sekä pidempien taukojen välttämiseen. Kannustimme myös olemaan aktiivinen ylläpitäjä ja vastaamaan sivulle tuleviin viesteihin ja kommentteihin, jotta seuraajat kokevat tulevansa huomatuksi ja reagoivat jatkossakin paremmin julkaisuihin. Toiseksi sosiaalisen median kanavaksi suosittelimme Linkediniä, jonka kautta voi luoda ammattimaista verkostoa sidosryhmien välille ja joka ei vaadi aktiivista päivittäistä julkaisemista.
Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja evaluaatiotutkimusta. Tutkimusaineisto koostui MYK:n Facebook-sivun tilastotiedoista, teemahaastattelusta ja kyselystä. Saimme oikeudet tutkia MYK:n Facebook-sivujen tilastotietoja. Tilastotiedoista selvitimme seuraaja– ja tykkääjämäärien muutoksia ja kehitystä suhteessa julkaisuihin. Lisäksi saimme tietoa seuraajien sukupuolesta, iästä, sijainnista ja ammatista. Toteutimme myös teemahaastattelun, jossa haastattelimme markkinointipäällikkö Teeriahoa ja lopuksi teimme lyhyen seuraajakyselyn, joka upotettiin MYK:n Facebook–sivuilla.
MYK:n Facebook-sivun suosio kasvoi selkeästi viimeisen kahden vuoden aikana. Eniten seuraajia oli Helsingistä ja Mäntsälästä. Seuraajat tavoitti Facebookissa parhaiten yhdeksältä illalla ja suurin osa seuraajista oli 45-54-vuotiaita. Julkaisujen suosituimpia aiheita olivat Mäntsälän historia, paikalliset tapahtumat ja onnistumiset henkilötasolla sekä kunnan menestyminen. Parhaiten huomiota saivat kuvat ja erilaiset uutislinkit.
Tutkimustulosten perusteella kehittämiskohteiksi toimeksiantajalle suosittelimme kiinnittämään huomiota julkaisujen ajoittamiseen sekä pidempien taukojen välttämiseen. Kannustimme myös olemaan aktiivinen ylläpitäjä ja vastaamaan sivulle tuleviin viesteihin ja kommentteihin, jotta seuraajat kokevat tulevansa huomatuksi ja reagoivat jatkossakin paremmin julkaisuihin. Toiseksi sosiaalisen median kanavaksi suosittelimme Linkediniä, jonka kautta voi luoda ammattimaista verkostoa sidosryhmien välille ja joka ei vaadi aktiivista päivittäistä julkaisemista.