Sosiaalisen median sisältöstrategia B2B-yritykselle, Case X
Rimpeläinen, Anna-Emilia (2018)
Rimpeläinen, Anna-Emilia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804024013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804024013
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median sisältöstrategia, jonka avulla voidaan lisätä yrityksen näkyvyyttä nykyisten ja potentiaalisten yritysasiakkaiden keskuudessa. Strategiaa varten tavoitteena oli selvittää, missä kanavissa ja minkälaista sisältöä toimeksiantajayrityksen olisi kannattavaa julkaista. Tutkimus oli toimeksiantajayritykselle ajankohtainen ja teoreettisen viitekehyksen avulla pyrittiin tuomaan myös toimeksiantajayritykselle tietoa käsiteltävistä aiheista. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin inbound-markkinointia, sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa B2B-markkinoinnissa.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teoriaosassa kerättyä tietoa täydennettiin benchmarking-tutkimuksella, joka toteutettiin samalla toimialalla toimiville yrityksille. Tutkimuksen kohteina olivat julkaisukanavat, sisältöjen aiheet ja erot eri kanavien välillä sekä sisältöjen välitysmuoto. Myös seuraajamääriin
kiinnitettiin huomiota tutkimuksessa. Tutkimus suoritettiin Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sosiaalisen median sisältöstrategia toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayritys oli tyytyväinen lopputulokseen ja
opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Toimeksiantajayritys sai myös opinnäytetyön avulla teoreettista tietoa inbound-markkinoinnista, sisältömarkkinoinnista ja
sosiaalisen median hyödyntämisestä B2B-markkinoinnissa.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teoriaosassa kerättyä tietoa täydennettiin benchmarking-tutkimuksella, joka toteutettiin samalla toimialalla toimiville yrityksille. Tutkimuksen kohteina olivat julkaisukanavat, sisältöjen aiheet ja erot eri kanavien välillä sekä sisältöjen välitysmuoto. Myös seuraajamääriin
kiinnitettiin huomiota tutkimuksessa. Tutkimus suoritettiin Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sosiaalisen median sisältöstrategia toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayritys oli tyytyväinen lopputulokseen ja
opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Toimeksiantajayritys sai myös opinnäytetyön avulla teoreettista tietoa inbound-markkinoinnista, sisältömarkkinoinnista ja
sosiaalisen median hyödyntämisestä B2B-markkinoinnissa.