Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille suunnatun Instagram-viestinnän kehittämismahdollisuudet
Parviainen, Anna-Reetta (2018)
Parviainen, Anna-Reetta
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094288
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Turun ammattikorkeakoulun viestintäpalveluille ja sen tavoite on luoda kehitysehdotuksia Turun ammattikorkeakoulun Instagram-tilin opiskelijoille suunnattuun viestintään. Kehitysideoita haetaan kolmen Instagramissa aktiivisen oppilaitoksen Metropolia ammattikorkeakoulun, Haaga-Helian ja Jyväskylän yliopiston Instagramien pohjalta sisällönanalyysin ja haastattelujen avulla. Lisäksi opinnäytetyötä varten on toteutettu verkkokysely Instagram-viestinnästä kaikille Suomen 39 yliopistolle ja ammattikorkeakoululle. Vastauksia sain yhteensä 11 kappaletta.
Turun ammattikorkeakoulun Instagram-tiliä halutaan kehittää, sillä sen viestintä ei ole niin tavoitteellista kuin se voisi olla. Turun ammattikorkeakoulun Instagram-tilillä ei ole läheskään niin paljon seuraajia tai aktiivisuutta kuin Metropolia ammattikorkeakoululla, Haaga-Helialla ja Jyväskylän yliopistolla.
Opinnäytetyössä selviää, että Turun ammattikorkeakoulun Instagram-tilille voisi muun muassa lisätä useammin sisältöä, oppilaitos voisi parantaa hashtag-taktiikkaansa ja olla Instagramissa aktiivisemmassa roolissa suhteessa opiskelijoihin ja samankaltaisiin sisältöihin. Turun ammattikorkeakoulu voisi rohkeammin lähestyä opiskelijoita Instagramissa ja esimerkiksi kannustaa heitä opiskelussaan. Avainsanoja tulisi käyttää enemmän sekä erityisesti muistaa lisätä omat avainsanat #turkuamk ja #tuas jokaiseen kuvaan. Instagram-tilillä voisi myös käyttää laadunvalvontaa esimerkiksi Likemeter-mobiilisovelluksella, jolla selvitettäisiin muun muassa suosituimpia julkaisuja.
Turun ammattikorkeakoulun Instagram-tiliä halutaan kehittää, sillä sen viestintä ei ole niin tavoitteellista kuin se voisi olla. Turun ammattikorkeakoulun Instagram-tilillä ei ole läheskään niin paljon seuraajia tai aktiivisuutta kuin Metropolia ammattikorkeakoululla, Haaga-Helialla ja Jyväskylän yliopistolla.
Opinnäytetyössä selviää, että Turun ammattikorkeakoulun Instagram-tilille voisi muun muassa lisätä useammin sisältöä, oppilaitos voisi parantaa hashtag-taktiikkaansa ja olla Instagramissa aktiivisemmassa roolissa suhteessa opiskelijoihin ja samankaltaisiin sisältöihin. Turun ammattikorkeakoulu voisi rohkeammin lähestyä opiskelijoita Instagramissa ja esimerkiksi kannustaa heitä opiskelussaan. Avainsanoja tulisi käyttää enemmän sekä erityisesti muistaa lisätä omat avainsanat #turkuamk ja #tuas jokaiseen kuvaan. Instagram-tilillä voisi myös käyttää laadunvalvontaa esimerkiksi Likemeter-mobiilisovelluksella, jolla selvitettäisiin muun muassa suosituimpia julkaisuja.