Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Niinku oikeesti välitetään, ollaan sillai aidosti kiinnostuneita" : kokemusasiantuntijoiden toiveita itsetuhoisen asiakkaan kohtaamiseen

Saari, Hanna (2018)

 
Avaa tiedosto
Saari_Hanna.pdf (683.7Kt)
Lataukset: 


Saari, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia ja toiveita itsetuhoisen asiakkaan kohtaamisesta sosiaali- ja terveysalalla, eli tuoda kentälle kokemustietoa asiakkailta. Työ pyrki kartuttamaan tietoa, jolla ylläpitää, parantaa ja kehittää ammattilaisten valmiuksia kohdata itsetuhoinen asiakas. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kokemusasiantuntijat, joilla oli kokemusta sosiaali- tai terveysalan työntekijöiden kohtaamisesta silloin, kun he olivat itsetuhoisia. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla keväällä 2017 viideltä eri kokemusasiantuntijalta.

Aineiston pohjalta saadut tulokset tukivat hyvin olemassa olevaa teoriatietoa. Teoriapohjana työssä käytettiin Sarah Banksin arvokkaan kohtaamisen periaatteita, validaatiota, sekä erilaisia teoksia itsetuhoisen asiakkaan auttamisesta. Tulokset on jaettu kolmeen kohtaamisessa läsnä olevaan osa-alueeseen. Ensimmäinen on vuorovaikutus työskentelysuhteessa, joka pitää sisällään työntekijän asenteen, työntekijän persoonan sekä erilaisia vuorovaikutusta edesauttavia tekijöitä. Toinen osa-alue on itsetuhoisen asiakkaan auttaminen, joka puolestaan sisältää keskustelutuen, konkreettiset tuen sekä toivon ja mielekkyyden herättämisen. Viimeinen alue koostuu kohtaamisen puitteista, eli työn rakenteista ja ympäristöstä sekä työntekijän ammattitaidosta.

Tulosten perusteella työntekijältä vaaditaan monenlaista osaamista itsetuhoisen asiakkaan kohtaamistilanteessa. Työntekijän positiivinen ja heti asiaan tarttuva asenne ja asiakkaalle vuorovaikutuksen mahdollistaminen erilaisin keinoin tuovat parhaimmat lähtökohdat positiiviselle kohtaamiskokemukselle Keskeistä itsetuhoisen asiakkaan kanssa työskentelyssä on toivon ja mielekkyyden sekä eri vaihtoehtojen löytäminen elämään. Lisäksi tarvitaan keskustelutukea ja konkreettista apua. Näiden lisäksi kohtaamistilanteessa vaikuttavat erilaiset työn rakenteet sekä työntekijän ammattitaito ja osaaminen. Työntekijältä kaivataan rohkeutta itsetuhoisuuden puheeksi ottamiseen ja siihen puuttumiseen.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityisesti työntekijän asenne muodostaa perustan kohtaamisen laadulle. Negatiivinen asenne itsetuhoista asiakasta kohtaan on huono lähtökohta kohtaamistilanteeseen. Vastaavasti työntekijän rohkeus ja halu auttaa asiakasta korvaavat esimerkiksi kiireestä johtuvat negatiiviset vaikutukset. Näiden viiden haastattelun perusteella toisena merkittävänä johtopäätöksenä voidaan todeta ratkaisukeskeisyyden, tulevaisuustyöskentelyn sekä luovien menetelmien käytön olevan hyödyllisiä menetelmiä itsetuhoisen asiakkaan kanssa työskentelyssä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste