Käden kuntoutusosaamisen tarpeen kartoittaminen toimintaterapeutin työssä
Vertanen, Essi (2018)
Vertanen, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804144686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804144686
Tiivistelmä
Käden rooli arjessamme on merkittävä. Toimiva käsi mahdollistaa arjen toiminnoista suoriutumisen ja osallistumisen yksilölle merkitykselliseen toimintaan. Käden sairaudet ja vammat voivat vaikuttaa monin tavoin yksilön toiminnallisuuteen. Kuntoutuksessa tarvitaan monenlaista osaamista. Käden kuntoutus on spesifi toimintaterapian osa-alue, joka on mielletty vahvasti toimintaterapeuttien erityisosaamiseksi. Käden kuntoutusta on tehty aina toimintaterapian alkuajoista lähtien. Käden arvioinnin ja kuntoutuksen perusteet on sisällytetty toimintaterapia-opintoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda ilmi tietoa käden kuntoutusosaamisen tarpeesta toimintaterapiassa Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämiseksi. Opinnäytetyössä kartoitettiin kyselyllä työelämälähtöistä tietoa käden arviointi- ja kuntoutusosaamisen tarpeesta toimintaterapeutin työssä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Aineiston keruumenetelmänä toimi sähköinen Webropol-kysely. Aineiston sisällönanalysoinnissa hyödynnettin ICF-luokitusta.
Aineiston perusteella käden arviointi- ja kuntoutusosaamista pidettiin tärkeänä osana toimintaterapian osaamista. Osaamista tarvitaan monissa eri paikoissa ja monien eri asiakas-ryhmien kanssa. Toimintaterapeuttien toteuttamassa arvioinnissa ja kuntoutuksessa huomioidaan toimintakyvyn kaikki ulottuvuudet ICF-luokituksen mukaan tarkasteltuna. Toimintaterapeutin roolia käden kuntoutuksessa pidetään merkittävänä ja erityisosaamista käden kuntouttajana arvostetaan. Käden arviointi- ja kuntoutusosaamisen vahvistamiseksi kaivataan lisäkouluttautumismahdollisuuksia ja lisää opetusta toimintaterapian peruskoulutuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda ilmi tietoa käden kuntoutusosaamisen tarpeesta toimintaterapiassa Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämiseksi. Opinnäytetyössä kartoitettiin kyselyllä työelämälähtöistä tietoa käden arviointi- ja kuntoutusosaamisen tarpeesta toimintaterapeutin työssä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Aineiston keruumenetelmänä toimi sähköinen Webropol-kysely. Aineiston sisällönanalysoinnissa hyödynnettin ICF-luokitusta.
Aineiston perusteella käden arviointi- ja kuntoutusosaamista pidettiin tärkeänä osana toimintaterapian osaamista. Osaamista tarvitaan monissa eri paikoissa ja monien eri asiakas-ryhmien kanssa. Toimintaterapeuttien toteuttamassa arvioinnissa ja kuntoutuksessa huomioidaan toimintakyvyn kaikki ulottuvuudet ICF-luokituksen mukaan tarkasteltuna. Toimintaterapeutin roolia käden kuntoutuksessa pidetään merkittävänä ja erityisosaamista käden kuntouttajana arvostetaan. Käden arviointi- ja kuntoutusosaamisen vahvistamiseksi kaivataan lisäkouluttautumismahdollisuuksia ja lisää opetusta toimintaterapian peruskoulutuksessa.