Sisäisen motivaation merkitys urheilussa – Kehittymispäiväkirja nuorten akatemiavalmentajille
Saukkonen, Nico; Maunonen, Sami (2018)
Lataukset:
Saukkonen, Nico
Maunonen, Sami
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Päijät-Hämeen Urheiluakatemian toisen asteen oppilaitosvalmentajille suunnattu työkalu, jonka avulla nuoren urheilijan sisäisen motivaation tukeminen tulisi entistä oleellisemmaksi osaksi harjoitustilanteiden suunnittelua ja toteutusta. Sisäisen motivaation määrä ja laatu ovat tärkeitä elementtejä, kun tarkastellaan nuorten urheilijoiden urheiluharrastuksen parissa pysymistä ja viihtymistä.
Projektin alkuvaiheessa selvitettiin Päijät-Hämeen Urheiluakatemian toisen asteen oppilaitosvalmentajien ajatuksia urheilijan ja valmentajan välisestä ihmissuhteesta ja mahdollisista haasteista tähän liittyen. Opinnäytetyön aihevalinta siirtyi työkalun kehitysvaiheessa vuorovaikutustaidoista sisäiseen motivaatioon.
Lopullisen muotonsa työkalu sai sisäisen motivaation kannalta oleelliset tieteelliset teoriat, asiantuntijoiden kommentit sekä valmentajien käyttäjäkokemukset yhdistämällä. Työkalu toteutettiin päiväkirjan muodossa muun muassa käytännöllisyyden, prosessikeskeisyyden ja yksilöllisyyden vuoksi. Opinnäytetyöprojektin päättymiseen mennessä saatu palaute osoitti, että Valmentajan kehittymispäiväkirjan kehitysversiota kokeilleet valmentajat hyötyivät sen käytöstä.
Valmentajan kehittymispäiväkirjalla on erilaisia kehitys- ja muunnosmahdollisuuksia. Eräs keskeisimmistä on formaatti. Osa kehitysversiota kokeilleista valmentajista kokisi luontevammaksi täyttää päiväkirjaa sähköisesti. Muita kehitysmahdollisuuksia ovat kohdentaminen eri lajien spesifeihin käyttötarkoituksiin, eri-ikäisten kanssa toimiville ja eri tasoisille valmentajille sekä erilaisten organisaatioiden, kuten seurat ja lajiliitot, käyttöön.
Projektin alkuvaiheessa selvitettiin Päijät-Hämeen Urheiluakatemian toisen asteen oppilaitosvalmentajien ajatuksia urheilijan ja valmentajan välisestä ihmissuhteesta ja mahdollisista haasteista tähän liittyen. Opinnäytetyön aihevalinta siirtyi työkalun kehitysvaiheessa vuorovaikutustaidoista sisäiseen motivaatioon.
Lopullisen muotonsa työkalu sai sisäisen motivaation kannalta oleelliset tieteelliset teoriat, asiantuntijoiden kommentit sekä valmentajien käyttäjäkokemukset yhdistämällä. Työkalu toteutettiin päiväkirjan muodossa muun muassa käytännöllisyyden, prosessikeskeisyyden ja yksilöllisyyden vuoksi. Opinnäytetyöprojektin päättymiseen mennessä saatu palaute osoitti, että Valmentajan kehittymispäiväkirjan kehitysversiota kokeilleet valmentajat hyötyivät sen käytöstä.
Valmentajan kehittymispäiväkirjalla on erilaisia kehitys- ja muunnosmahdollisuuksia. Eräs keskeisimmistä on formaatti. Osa kehitysversiota kokeilleista valmentajista kokisi luontevammaksi täyttää päiväkirjaa sähköisesti. Muita kehitysmahdollisuuksia ovat kohdentaminen eri lajien spesifeihin käyttötarkoituksiin, eri-ikäisten kanssa toimiville ja eri tasoisille valmentajille sekä erilaisten organisaatioiden, kuten seurat ja lajiliitot, käyttöön.