Kompletterande kommunikation inom småbarnspedagogik
Holmlund, Josefin; Kanerva, Heidi (2018)
Holmlund, Josefin
Kanerva, Heidi
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026234
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaisia puhetta tukevan kommunikoinnin muotoja varhaiskasvatuksessa käytetään, ja kuinka ne edistävät lapsen kielen kehitystä. Kysymykset opinnäytetyössämme koskevat millaisia puhetta tukevan kommunikoinnin muotoja varhaiskasvatuksessa käytetään, jos varhaiskasvatuksen henkilökuntaa kannustetaan käyttämään puhetta tukevaa kommunikaatiota sekä kuinka lapsen kielen kehitys hyötyy siitä. Teoriaosuudessa käsittelemme lapsen kielen ja viestintätaitojen kehitystä sekä erilaisia puhetta tukevan kommunikaation muotoja, joita varhaiskasvatuksessa saatetaan käyttää.
Tutkimus suoritettiin laadullisesti haastatteluilla kolmella eri varhaiskasvatuksen osastolla. Jokaiselta osastolta osallistui kaksi lastentarhanopettajaa. Kaikki vastaajat käyttävät puhetta tukevaa kommunikaatiota varhaiskasvatuksessa ja kokevat että se edistää lapsen kielen kehitystä. Vastaajat käyttävät puhetta tukevaa kommunikaatiota pääasiallisesti oma-aloitteellisesti kun he huomaavat, että siitä on tarvetta lapsiryhmässä. Vastaajat ovat yksimielisiä siitä, että puhetta tukevasta kommunikaatiosta on hyötyä lapsen kielen kehitykselle. He myös kokevat, että puhetta tukeva kommunikaatio helpottaa heidän työtään.
Tutkimus suoritettiin laadullisesti haastatteluilla kolmella eri varhaiskasvatuksen osastolla. Jokaiselta osastolta osallistui kaksi lastentarhanopettajaa. Kaikki vastaajat käyttävät puhetta tukevaa kommunikaatiota varhaiskasvatuksessa ja kokevat että se edistää lapsen kielen kehitystä. Vastaajat käyttävät puhetta tukevaa kommunikaatiota pääasiallisesti oma-aloitteellisesti kun he huomaavat, että siitä on tarvetta lapsiryhmässä. Vastaajat ovat yksimielisiä siitä, että puhetta tukevasta kommunikaatiosta on hyötyä lapsen kielen kehitykselle. He myös kokevat, että puhetta tukeva kommunikaatio helpottaa heidän työtään.