Perinneruokien vaikutus Etelä-Karjalan matkailuun
Hokkanen, Vili; Löppönen, Johan (2018)
Hokkanen, Vili
Löppönen, Johan
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia perinneruokien vaikutuksia Etelä-Karjalan matkailuun ja sen vetovoimatekijöitä ja selvittää, mitä perinneruokia Etelä-Karjalan alueelta löytyy ja minkälainen tarjonta kyseisillä tuotteilla on. Tämän kaltaisia tutkimuksia on tehty suhteellisen vähän, joten tämä tutkimus luo pohjaa jatkotutkimuksia varten.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Laadullinen tutkimus tehtiin teemahaastattelumallin mukaisesti. Tutkimusmateriaalia hankittiin haastattelemalla kolmea eri ruokatuottajaa eri puolella Etelä-Karjalaa. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2018.
Kaikki haastattelut nauhoitettiin haastateltavien luvalla, ja tulokset litteroitiin analysointia varten. Haastatteluiden vastaukset jaettiin kolmeen eri kategoriaan, jotka olivat ravintolan historia ja taustat, asiakassegmentit sekä perinneruoan vetovoima. Tutkimusaineistolla pystyttiin saamaan suuntaa antava käsitys siitä, miten perinneruoat toimivat Etelä-Karjalassa, ja minkälainen vaikutus niillä on paikalliseen matkailuun.
Aineistosta saamiemme tietojen ja analyysin jälkeen on selvää, että perinneruoilla on positiivinen vaikutus matkailuun. Suomalaisten tulisi tuntea enemmän ylpeyttä omista perinneruokatuotteistaan ja lisätä niiden käyttöä, jotta matkailun sekä ravintola- että ruokatuotannon suosio saataisiin kasvamaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Laadullinen tutkimus tehtiin teemahaastattelumallin mukaisesti. Tutkimusmateriaalia hankittiin haastattelemalla kolmea eri ruokatuottajaa eri puolella Etelä-Karjalaa. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2018.
Kaikki haastattelut nauhoitettiin haastateltavien luvalla, ja tulokset litteroitiin analysointia varten. Haastatteluiden vastaukset jaettiin kolmeen eri kategoriaan, jotka olivat ravintolan historia ja taustat, asiakassegmentit sekä perinneruoan vetovoima. Tutkimusaineistolla pystyttiin saamaan suuntaa antava käsitys siitä, miten perinneruoat toimivat Etelä-Karjalassa, ja minkälainen vaikutus niillä on paikalliseen matkailuun.
Aineistosta saamiemme tietojen ja analyysin jälkeen on selvää, että perinneruoilla on positiivinen vaikutus matkailuun. Suomalaisten tulisi tuntea enemmän ylpeyttä omista perinneruokatuotteistaan ja lisätä niiden käyttöä, jotta matkailun sekä ravintola- että ruokatuotannon suosio saataisiin kasvamaan.