Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

YHTEISTÄ YMMÄRRYSTÄ RAKENTAMASSA : Mielenterveyskuntoutujien osallisuus sosiaali- ja terveyspalveluissa

Inkinen, Anne; Kosloff, Johanna (2018)

 
Avaa tiedosto
Inkinen_Anne_Kosloff_Johanna_2018_05_07.pdf (1.010Mt)
Lataukset: 


Inkinen, Anne
Kosloff, Johanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076889
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden palaute palvelukokemuksista, -osallisuudesta ja palveluihin liittyvistä ideoista on arvokasta, kun asiakaslähtöisiä palveluja kehitetään. Palaute- ja vaikuttamiskanavia kehittämällä voidaan lisätä asiakastyytyväisyyttä palveluosallisuuden kautta. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä maakunnan reuna-alueiden mielenterveyskuntoutujien palautetta palvelukokemuksistaan ja osallisuudestaan sekä heidän kehittämisideoitaan. Palaute vietiin Siun soten organisaation työntekijä- ja johtotasolle hyödynnettäväksi.

Opinnäytetyömme on Bikva-mallia soveltaen käyttävä laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui kaksi viisihenkistä asiakasryhmää, yksi nelihenkinen työntekijäryhmä ja kaksi johtavaa henkilöä. Asiakashaastattelujen aineisto teemoiteltiin ja vietiin työntekijöiden haastatteluun, jonka jälkeen asiakas- ja työntekijäpalaute yhdistettiin vietäväksi johtotason haastatteluihin. Aineiston yhdistetyistä palautteista on mahdollista löytää palveluiden osapuolten näkökantoja vuoropuhelun kaltaisena keskusteluna.

Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että mielenterveyskuntoutujilla on sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia kohtaamisestaan palvelujen asiakkaina. Tuloksista ilmenevät myös asiakkaiden erilaiset kokemukset mahdollisuudesta vaikuttaa omaan hoitoonsa ja saada tietoa itselleen sopivista palveluista. Kuntoutujilla oli myös kehittämisideoita. Opinnäytetyössä yhdistyvät niin asiakkaiden ja palveluorganisaation palautteet kuin tekstissä esitetyt ideat, jotka voivat olla rakentamassa osallisten kumppanuutta.

Asiakkaan kohtaamisessa vuoropuhelulla, tiedon saannilla ja vaikutusmahdollisuuksilla omiin palveluihin on suuri merkitys osallisuuden tunteen ja kokemuksen syntymisessä. Asiakkaan kehittämisideat voivat olla rakentamassa palvelujärjestelmää. Palvelujen tarjoajien pohdinta ja ideat asiakaspalautteen teemoista muodostavat yhteistä näkymää palvelujen kehittämistarpeista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste