Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KUN AHKERASTI YRITTÄÄ ON SE MAHDOLLISTA : Nuoret Vamoksen Iltaolkkarin asiakaskehittäjinä

Ahti, Marja; Leinonen, Hanna-Maria (2018)

 
Avaa tiedosto
Ahti_Marja_Leinonen_Hanna-Maria.pdf (569.6Kt)
Lataukset: 


Ahti, Marja
Leinonen, Hanna-Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265605
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Ahti, Marja & Leinonen, Hanna-Maria. Kun ahkerasti yrittää on se mahdollista. Nuoret Vamoksen Iltaolkkarin asiakaskehittäjinä. Kevät 2018. 57 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Opinnäytetyön tavoitteena oli maahanmuuttajanuorten sosiaalisen osallisuuden, toimijuuden ja hyvinvoinnin lisääminen Vamoksen avoimen Iltaolkkarin asiakaslähtöisen kehittämisen avulla. Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Helsingin Diakonissalaitoksen Vamoksen Osallisuuden polku maahanmuuttajanuorille -hanke. Opinnäytetyö toteutettiin hankkeen Helsingin toimipisteessä.

Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Kehittämistutkimuksen toteuttamistapa oli hankkeen nuoria osallistava toiminnallinen työpaja, jossa sovellettiin Tulevaisuuden muistelu -menetelmää. Työpajoja järjestettiin kahtena eri kertana hankkeen Läksyryhmän aikana. Työpajatyöskentelyllä ja havainnoinnilla kerättiin nuorilta tietoa ja toiveita Iltaolkkarin toiminnan suunnittelua varten. Nuoret osallistuivat työpajoihin asiakaskehittäjinä.

Työpajat olivat kolmivaiheisia. Kaikissa vaiheissa nuoret saivat kirjoittaa tai piirtää ajatuksiaan tarrallisille muistilapuille. Ensimmäisessä vaiheessa nuoret toivat esille ehdotuksensa ja toiveensa Iltaolkkarin toiminnasta. Toisessa vaiheessa nuoret pohtivat, mitä he itse konkreettisesti voisivat tehdä ja minkä tulisi muuttua, jotta Iltaolkkarista tulisi aiemmin kuvitellun mukainen. Kolmannessa vaiheessa nuoria pyydettiin palaamaan aikaan ennen kuin kuviteltu toiminta oli käynnissä ja kertomaan aikaisemmin mielessä olleet huolenaiheet. Osallistuvaa havainnointia käytettiin johtopäätösten tekemisen apuvälineenä. Työpajoissa havainnoitiin, miten nuoret konkreettisesti osallistuivat kehittämistyöhön, työskentelivätkö nuoret täysin itsenäisesti vai tukeutuivatko ryhmään ja syntyikö pajoissa yhteistä ideointia.

Työpajoissa kerättyjen aineistojen analysoinnissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Arvioinnin kohteena oli menetelmäpajoista saadut muistilaput sekä pajojen aikainen keskustelu, joita havainnoitiin ja dokumentoitiin. Aineistosta oli helposti löydettävissä viisi eri teemaa, yhdessä tekeminen, ruoka, suomen kielen oppiminen, liikunta ja muiden auttaminen. Hankkeen nuoret olivat motivoituneita oman asemansa parantamiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Työpajoista kerätty aineisto jäi hankkeen työntekijöille Iltaolkkarin toiminnan suunnittelua ja toteutusta varten.

Asiasanat: maahanmuuttajat, monikulttuurisuus, nuoret aikuiset, syrjäytyminen, toimijuus, ulkopuolisuus, yksinäisyys
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste