Slogan. : idea-avaruudesta ytimeen?
Toiskallio, Totti (2010)
Toiskallio, Totti
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149257
Tiivistelmä
Sloganien luominen on yksi copywriterin toimenkuvaan kuuluvista osa-alueista. Pääasiassa lyhyiden, yritystä, tuotetta tai laajemmin ajateltuna brändiä positiivisesti esiin tuovien, pitkäikäisten mainoslauseiden tekeminen on kuitenkin hyvin haastavaa, vaikka ulkopuolisen näkökulmasta katsottuna saattaisikin vaikuttaa yksinkertaiselta.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kartoittaa mahdollisia malleja, vinkkejä ja ajatuskantoja, jotka voisivat helpotta sloganien luomisessa. Varsinaista valmista, kaikille sopivaa kaavaa toimivien sloganien tekemiseksi ei kuitenkaan ole työn luovan luonteen vuoksi mahdollista löytää. Työssäni lähden liikkeelle sloganin etymologiasta sekä sen määritelmästä, edeten sloganin tarkoitukseen ja näkemyksiin hyvän sloganin ominaisuuksista. Näiden määritelmien jälkeen esittelen keinoja ja vinkkejä, jotka saattavat auttaa sloganien luomisessa.
Ennakko-odotusten mukaisesti olen todennut, ettei sloganien suunnitteluun voida suoraan soveltaa mitään valmista kaavaa. Keinojen kartoittamisen myötä mielikuvani copywriterin ja muiden suunnittelijoiden roolista ennen kaikkea luovina yksilöinä ja luovan ryhmän jäseninä on vahvistunut. Työni osoittaa luovuuden ja uskalluksen olevan suunnittelijan tärkeimpiä voimavaroja valmiiksi tehtyjen mallien sijaan.
Työtäni varten olen tutustunut sekä alan kirjallisuuteen, että haastatellut suomalaisia copywritereita ja keskustellut sähköpostitse yhden Lontoossa toimivan luovan johtajan kanssa. Koska slogan on pieni, mutta merkittävä osa kokonaisvaltaista mainontaa ja mielikuvien luomista, olen työssäni soveltanut sloganien luomiseen myös yleisemmän tason mainonnan suunnittelua ja kirjoittamista käsitteleviä lähteitä.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kartoittaa mahdollisia malleja, vinkkejä ja ajatuskantoja, jotka voisivat helpotta sloganien luomisessa. Varsinaista valmista, kaikille sopivaa kaavaa toimivien sloganien tekemiseksi ei kuitenkaan ole työn luovan luonteen vuoksi mahdollista löytää. Työssäni lähden liikkeelle sloganin etymologiasta sekä sen määritelmästä, edeten sloganin tarkoitukseen ja näkemyksiin hyvän sloganin ominaisuuksista. Näiden määritelmien jälkeen esittelen keinoja ja vinkkejä, jotka saattavat auttaa sloganien luomisessa.
Ennakko-odotusten mukaisesti olen todennut, ettei sloganien suunnitteluun voida suoraan soveltaa mitään valmista kaavaa. Keinojen kartoittamisen myötä mielikuvani copywriterin ja muiden suunnittelijoiden roolista ennen kaikkea luovina yksilöinä ja luovan ryhmän jäseninä on vahvistunut. Työni osoittaa luovuuden ja uskalluksen olevan suunnittelijan tärkeimpiä voimavaroja valmiiksi tehtyjen mallien sijaan.
Työtäni varten olen tutustunut sekä alan kirjallisuuteen, että haastatellut suomalaisia copywritereita ja keskustellut sähköpostitse yhden Lontoossa toimivan luovan johtajan kanssa. Koska slogan on pieni, mutta merkittävä osa kokonaisvaltaista mainontaa ja mielikuvien luomista, olen työssäni soveltanut sloganien luomiseen myös yleisemmän tason mainonnan suunnittelua ja kirjoittamista käsitteleviä lähteitä.