Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Paikallistuotteen tuotekehitys ja koemarkkinointi

Tuuha, Reetta (2018)

 
Avaa tiedosto
Tuuha_Reetta.pdf (2.869Mt)
Lataukset: 


Tuuha, Reetta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli paikallistuotteen tuotekehitys ja koemarkkinointi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Imatralle oma paikallistuote ja selvittää, minkälaisia ajatuksia tuote herättää asiakkaiden keskuudessa. Koemarkkinoinnin kohteena oli imatralainen paikallisväestö. Työ oli toiminnallisen opinnäytetyön mukainen, ja sen empiirinen osa oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tuotekehityksen ja koemarkkinoinnin lisäksi työn teoreettisessa osiossa käsiteltiin hinnoittelua, tarinallistamista ja raaka-ainevalintojen lähtökohtia. Aineistonkeruumenetelminä opinnäytetyössä olivat koepaistot ja maistot, avoimet haastattelut, suorahavainnointi sekä vieraskirja.

Yhteistyökumppanina toimi Imatralla sijaitsevan Bar & Cafe Kuohun omistaja Petri Rantanen, jonka tiloissa suoritettiin opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Lisäksi tuotekehityksessä oli mukana opinnäytetyön tekijän äiti, joka antoi oman piirakkareseptinsä tuotekehityksessä käytettäväksi ja oli mukana sen valmistamisessa. Opinnäytetyössä karjalanpiirakkaa kehitettiin uudenlaisilla täytteillä ja tarjoilutavalla. Raaka-ainevalinnat tehtiin terveellisyyden, ekologisuuden, eettisyyden ja paikallisuuden pohjalta. Tuotteen haluttiin myös tuovan uudenlaisia makuelämyksiä asiakkaille. Näitä olivat muun muassa villiyrtit, jotka ovat nouseva trendi ruokatuotteissa.

Koemarkkinoinnin aikana tuote sai hyvän vastaanoton, ja lopulliset versiot muuttuivat hieman saatujen asiakastoiveiden ja ehdotusten perusteella. Työn yksi lähtökohta oli ottaa paikalliset ihmiset mukaan tuotekehitykseen. Koemarkkinoinnin aikana asiakkaat saivat myös kertoa mielipiteensä siitä, minkälaisen juoman kanssa tuote sopisi nautittavaksi. Kaiken kaikkiaan tuotekehitys onnistui erittäin hyvin, tuotteesta pidettiin ja sen sanottiin sopivan erinomaisesti Imatran omaksi tuotteeksi sekä sopivan monenlaisen eri juoman kanssa nautittavaksi. Työn lopputuloksena tuote lanseerataan markkinoille kesällä 2018.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste