Terrafame Oy:n osastojen välisen viestinnän kehittäminen
Ruohonen, Vilhelmiina (2018)
Ruohonen, Vilhelmiina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137805
Tiivistelmä
Työyhteisöissä korostetaan yhä enemmän viestintätaitoja, avointa kommunikaatiota sekä tiedon ja kokemusten jakamista. Viestintä on olennainen osa yrityksen strategiaa ja johtamista. Yrityksen sisäisen viestinnän eli työyhteisöviestinnän tarkoitus on luoda työskentelyn edellytyksiä, ylläpitää työyhteisöä sekä vahvistaa ja kehittää yksilöllistä ja yhteistä oppimista.
Tämän opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämiskohteena on monimetalliyhtiö Terrafame Oy:n osastojen välisen viestinnän kehittäminen. Opinnäytetyö on arvokas tietolähde yritykselle, sillä organisaatiossa ei ole aiemmin tehty vastaavanlaista sisäisen viestinnän kehitystutkimusta eikä kyselyä henkilöstölle aiheesta. Tutkimuksessa selvitettiin yrityksen sisäisen viestinnän nykytila ja kuinka sitä voitaisiin kehittää organisaation eri osastojen välisen tiedonkulun parantamiseksi. Tutkimustulosten pohjalta analysoitiin kehitettäviä osa-alueita ja tehtiin kehitysehdotuksia toimenpiteistä, joiden avulla voidaan parantaa tiedon vaihdantaa eri osastojen välillä ja lisätä avointa keskustelua työyhteisössä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään sisäisen viestinnän suunnittelua, onnistuneen sisäisen viestinnän piirteitä, viestintäkanavia ja vuorovaikutuksen merkitystä viestinnässä. Työ tuo esille, kuinka suuri vaikutus koko henkilöstön osallistamisella on työyhteisöviestinnän kehittämisessä. Avoin vuoropuhelu, läsnäolo ja kuunteleminen motivoivat ja sitouttavat henkilöstöä omaan työhönsä aikaansaaden uusia innovaatioita ja lisäten yrityksen kilpailukykyä.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivisena menetelmänä käytettiin sähköistä lomakekyselyä henkilöstölle lokakuussa 2017. Vastauksia kertyi 153 kappaletta (vastausprosentti 34) ja vastaukset analysoitiin helmikuussa 2018. Kyselyn tulokset käsiteltiin Webropol-verkkokyselypalvelun työkalujen avulla. Havainnollistamisen tueksi tuloksia raportoitiin taulukoita ja kuvioita apuna käyttäen. Kyselyn lisäksi kvalitatiivisina menetelminä käytettiin strukturoimatonta puhelin- ja sähköpostihaastattelua sekä dokumenttianalyysiä.
Tutkimus onnistui vastaamaan sille asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja luomaan kehitysideoita kohdeyritykselle. Tuloksista ilmeni, että henkilöstön ajan tasalla pitäminen ja tulevien muutosten parempi viestiminen koetaan sisäisen viestinnän tärkeimmiksi tehtäviksi. Kehittämistä vaaditaan etenkin osastojen välisen viestinnän parantamiseksi ja avoimemman keskustelun lisäämiseksi organisaatiossa. Kehitysehdotuksissa sovellettiin Juholinin työyhteisöviestinnän uusi agenda -mallia. Malli perustuu ajantasaisen tiedon vaihdannalle, osaamisen ja kokemusten jakamiselle keskustellen, yhteisöllisyyden ja työnantajamaineen vahvistamiselle ja näitä kaikkia tukeville sisäisen viestinnän kanaville. Uudet kehitysideat auttavat yritystä sen toiminnan kehittämisessä ja tukevat osastojen välisen viestinnän avointa tiedonjakamiskulttuuria.
Tämän opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämiskohteena on monimetalliyhtiö Terrafame Oy:n osastojen välisen viestinnän kehittäminen. Opinnäytetyö on arvokas tietolähde yritykselle, sillä organisaatiossa ei ole aiemmin tehty vastaavanlaista sisäisen viestinnän kehitystutkimusta eikä kyselyä henkilöstölle aiheesta. Tutkimuksessa selvitettiin yrityksen sisäisen viestinnän nykytila ja kuinka sitä voitaisiin kehittää organisaation eri osastojen välisen tiedonkulun parantamiseksi. Tutkimustulosten pohjalta analysoitiin kehitettäviä osa-alueita ja tehtiin kehitysehdotuksia toimenpiteistä, joiden avulla voidaan parantaa tiedon vaihdantaa eri osastojen välillä ja lisätä avointa keskustelua työyhteisössä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään sisäisen viestinnän suunnittelua, onnistuneen sisäisen viestinnän piirteitä, viestintäkanavia ja vuorovaikutuksen merkitystä viestinnässä. Työ tuo esille, kuinka suuri vaikutus koko henkilöstön osallistamisella on työyhteisöviestinnän kehittämisessä. Avoin vuoropuhelu, läsnäolo ja kuunteleminen motivoivat ja sitouttavat henkilöstöä omaan työhönsä aikaansaaden uusia innovaatioita ja lisäten yrityksen kilpailukykyä.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivisena menetelmänä käytettiin sähköistä lomakekyselyä henkilöstölle lokakuussa 2017. Vastauksia kertyi 153 kappaletta (vastausprosentti 34) ja vastaukset analysoitiin helmikuussa 2018. Kyselyn tulokset käsiteltiin Webropol-verkkokyselypalvelun työkalujen avulla. Havainnollistamisen tueksi tuloksia raportoitiin taulukoita ja kuvioita apuna käyttäen. Kyselyn lisäksi kvalitatiivisina menetelminä käytettiin strukturoimatonta puhelin- ja sähköpostihaastattelua sekä dokumenttianalyysiä.
Tutkimus onnistui vastaamaan sille asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja luomaan kehitysideoita kohdeyritykselle. Tuloksista ilmeni, että henkilöstön ajan tasalla pitäminen ja tulevien muutosten parempi viestiminen koetaan sisäisen viestinnän tärkeimmiksi tehtäviksi. Kehittämistä vaaditaan etenkin osastojen välisen viestinnän parantamiseksi ja avoimemman keskustelun lisäämiseksi organisaatiossa. Kehitysehdotuksissa sovellettiin Juholinin työyhteisöviestinnän uusi agenda -mallia. Malli perustuu ajantasaisen tiedon vaihdannalle, osaamisen ja kokemusten jakamiselle keskustellen, yhteisöllisyyden ja työnantajamaineen vahvistamiselle ja näitä kaikkia tukeville sisäisen viestinnän kanaville. Uudet kehitysideat auttavat yritystä sen toiminnan kehittämisessä ja tukevat osastojen välisen viestinnän avointa tiedonjakamiskulttuuria.