Opiskelijoiden kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan ammatillisen koulutuksen verkko-opetuksesta ja määrärahaleikkausten vaikutuksesta oppimiskokemuksiin
Sonck, Juha (2018)
Sonck, Juha
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia miten tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat kokevat digitaalisen verkko-opetusmateriaalin sekä verkko-ohjauksen Point Collegen ohjelmistotuotannon osaamisalan valmistavassa koulutuksessa. Point Collegen koulutus on toteutettu siten, että kaikki aiheet voi opiskella kokonaan verkon kautta. Muutama tutkinnon suorittaja onkin valmistunut ilman, että on käynyt kertaakaan koulun tiloissa opintojensa aikana.
Opiskelijoilta saadaan toisinaan spontaania palautetta. Osa palautteesta on ollut kiittävää, mutta erilaisia kehitystarpeitakin on esitetty aika ajoin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mihin seikkoihin pitäisi kiinnittää huomiota, jotta verkko-opetus videoiden avulla sekä verkon kautta toteutettava ohjaus johtaisivat hyviin oppimiskokemuksiin. Tarkoitus on tutkia ilmiötä, jossa toisaalta säästetään opetuskustannuksissa ja toisaalta panostetaan digitalisaatioon ja opetuksen saatavuuteen ajasta ja paikasta riippumatta.
Tutkimus tehtiin keväällä 2018. Se oli toimeksiantajalleen ajankohtainen. Verkko-opetusta on toteutettu Point Collegessa jo syksystä 2015 alkaen ja sen piirissä on ollut jo useita opiskelijaryhmiä. Opiskelijoiden kokemuksia verkko-opetuksesta ja –ohjauksesta ei ole vielä aikaisemmin kerätty järjestelmällisesti, paitsi kurssikohtaisia palautteita mutta niissä ei ole kiinnitetty huomiota niinkään oppimiskokemuksiin, videoiden ja ohjauksen toimivuuteen vaan ennemminkin yksittäisiin kursseihin yleensä. Verkkokursseista on myös ollut vaikeaa saada palautetta samassa määrin kuin aikaisemmin lähikursseista, vaikka käytössä on sähköinen palautteen keruujärjestelmä.
Tutkimusta varten laadittiin kysely Google Formsilla. Kyselyssä oli noin 30 väittämää. Väittämiin pyydettiin vastauksia viisiportaisella Likertin asteikolla 1 (täysin eri mieltä) – 5 (täysin samaa mieltä). Kyselyyn sisällytettiin myös mahdollisuuksia kirjallisen palautteen antamiselle. Väittämiin saatujen vastausten perusteella laadittiin graafisia yhteenvetoja, jotka on liitetty tähän opinnäytetyöhön. Myös sanallinen palaute on opinnäytetyön liitteenä sellaisenaan.
Kyselyn tuloksia esitellään tässä työssä tietoperustaa vasten pohtien ja arvioiden. Opiskelijoilta saatua sanallista palautetta on käytetty myös hyväksi tutkimuksen tuloksia arvioitaessa.
Opiskelijoilta saadaan toisinaan spontaania palautetta. Osa palautteesta on ollut kiittävää, mutta erilaisia kehitystarpeitakin on esitetty aika ajoin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mihin seikkoihin pitäisi kiinnittää huomiota, jotta verkko-opetus videoiden avulla sekä verkon kautta toteutettava ohjaus johtaisivat hyviin oppimiskokemuksiin. Tarkoitus on tutkia ilmiötä, jossa toisaalta säästetään opetuskustannuksissa ja toisaalta panostetaan digitalisaatioon ja opetuksen saatavuuteen ajasta ja paikasta riippumatta.
Tutkimus tehtiin keväällä 2018. Se oli toimeksiantajalleen ajankohtainen. Verkko-opetusta on toteutettu Point Collegessa jo syksystä 2015 alkaen ja sen piirissä on ollut jo useita opiskelijaryhmiä. Opiskelijoiden kokemuksia verkko-opetuksesta ja –ohjauksesta ei ole vielä aikaisemmin kerätty järjestelmällisesti, paitsi kurssikohtaisia palautteita mutta niissä ei ole kiinnitetty huomiota niinkään oppimiskokemuksiin, videoiden ja ohjauksen toimivuuteen vaan ennemminkin yksittäisiin kursseihin yleensä. Verkkokursseista on myös ollut vaikeaa saada palautetta samassa määrin kuin aikaisemmin lähikursseista, vaikka käytössä on sähköinen palautteen keruujärjestelmä.
Tutkimusta varten laadittiin kysely Google Formsilla. Kyselyssä oli noin 30 väittämää. Väittämiin pyydettiin vastauksia viisiportaisella Likertin asteikolla 1 (täysin eri mieltä) – 5 (täysin samaa mieltä). Kyselyyn sisällytettiin myös mahdollisuuksia kirjallisen palautteen antamiselle. Väittämiin saatujen vastausten perusteella laadittiin graafisia yhteenvetoja, jotka on liitetty tähän opinnäytetyöhön. Myös sanallinen palaute on opinnäytetyön liitteenä sellaisenaan.
Kyselyn tuloksia esitellään tässä työssä tietoperustaa vasten pohtien ja arvioiden. Opiskelijoilta saatua sanallista palautetta on käytetty myös hyväksi tutkimuksen tuloksia arvioitaessa.