Palkitseminen konepajassa
Kananen, Jouni (2018)
Kananen, Jouni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178634
Tiivistelmä
Palkitseminen on tullut ajankohtaiseksi Lehtosen organisaatiossa nopean kasvun myötä. Ongelmana on ollut se, kuinka henkilöstöä hallitaan ja motivoidaan sen kasvaessa. Organisaation pitää kovasta kasvusta huolimatta päästä strategisiin tavoitteisiin, jotta kasvutavoitteet tulevaisuudessakin olisivat mahdollisia. Kilpailu osaavista työntekijöistä on alalla kovaa ja palkitsemisen miettiminen on tärkeä organisaation toimintakyvyn varmistamiseksi.
Organisaatiossa oli kokonaisuutena hyvät palkitsemistavat jo ennen, kuin tätä työtä on alettu tehdä. Yhtenä ongelmana on ollut nykyisessä palkitsemistavassa se, ettei henkilöstö täysin ymmärrä, mitä palkitsemisenkokonaisuus Lehtosen organisaatiossa tarkoittaa ja pitää sisällä. Näin palkitsemiseen käytetty aika ja raha valuu tällä hetkellä hukkaan.
Palkitsemisen kokonaisuuden määrittämisellä saadaan organisaatioon hyvä johtamisen työkalu. Hyvällä palkitsemisstrategialla kyetään motivoimaan ja ohjaamaan henkilöstön toimintaa organisaation haluamaan suuntaan. Jo palkitsemisstrategian kehitysvaiheessa pystytään hyödyntämään palkitsemisenkokonaisuuden pohtimisessa käytettyä panosta, kun kaikkia organisaation henkilöstöryhmien edustajia hyödynnetään palkitsemisen kokonaisuuden miettimisessä. Tämä lujittaa ja vahvistaa luottamusta läpi organisaatiotasojen. Lisäksi tämä antaa hyvän mallin jatkoakin ajatellen ja voi tukea organisaation muitakin kehitystavoitteita yhteistyön kasvaessa.
Hyvin kasatulla palkitsemisstrategialla henkilöstö ymmärtää, mistä palkitsemisen kokonaisuus muodostuu ja mitä palkkioiden saavuttaminen henkilöstöltä vaati. Lisäksi Organisaatio pystyy helposti ohjaamaan toimintaa palkitsemisella kohti strategisia päämääriä ja henkilöstö on aidosti kiinnostunut organisaation arvoista ja strategisista tavoitteista. Onnistunut palkitsemisen kokonaisuus on alku kohti innostunutta, motivoitunutta ja kehityshaluista henkilöstöä.
Organisaatiossa oli kokonaisuutena hyvät palkitsemistavat jo ennen, kuin tätä työtä on alettu tehdä. Yhtenä ongelmana on ollut nykyisessä palkitsemistavassa se, ettei henkilöstö täysin ymmärrä, mitä palkitsemisenkokonaisuus Lehtosen organisaatiossa tarkoittaa ja pitää sisällä. Näin palkitsemiseen käytetty aika ja raha valuu tällä hetkellä hukkaan.
Palkitsemisen kokonaisuuden määrittämisellä saadaan organisaatioon hyvä johtamisen työkalu. Hyvällä palkitsemisstrategialla kyetään motivoimaan ja ohjaamaan henkilöstön toimintaa organisaation haluamaan suuntaan. Jo palkitsemisstrategian kehitysvaiheessa pystytään hyödyntämään palkitsemisenkokonaisuuden pohtimisessa käytettyä panosta, kun kaikkia organisaation henkilöstöryhmien edustajia hyödynnetään palkitsemisen kokonaisuuden miettimisessä. Tämä lujittaa ja vahvistaa luottamusta läpi organisaatiotasojen. Lisäksi tämä antaa hyvän mallin jatkoakin ajatellen ja voi tukea organisaation muitakin kehitystavoitteita yhteistyön kasvaessa.
Hyvin kasatulla palkitsemisstrategialla henkilöstö ymmärtää, mistä palkitsemisen kokonaisuus muodostuu ja mitä palkkioiden saavuttaminen henkilöstöltä vaati. Lisäksi Organisaatio pystyy helposti ohjaamaan toimintaa palkitsemisella kohti strategisia päämääriä ja henkilöstö on aidosti kiinnostunut organisaation arvoista ja strategisista tavoitteista. Onnistunut palkitsemisen kokonaisuus on alku kohti innostunutta, motivoitunutta ja kehityshaluista henkilöstöä.