Yksinkertaisesti suloista! : Katsaus ikonisten ja viehätysvoimaisten hahmojen suunnitteluun
Saijonkivi, Niina (2018)
Saijonkivi, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja määritellä, mitä ikoniset hahmot ovat ja millaiseen käyttöön ne soveltuvat. Lisäksi tavoitteena oli tutkia ja selvittää, mikä ikonisissa hahmoissa viehättää ja miten niiden viehätysvoima syntyy. Tarkoituksena oli tätä teoriaa soveltaen suunnitella maskottihahmo Suomen Con-tapahtumat Oy:n järjestämälle Puricon-tapahtumalle sekä tarkastella valmiin hahmon viehätysvoimaa.
Ikoniset hahmot soveltuvat hyvin esimerkiksi maskoteiksi ja pelihahmoiksi. Ne ovat helposti tunnistettavia ja niihin on helppo samaistua. Ikoniset hahmot soveltuvat parhaiten peleihin, jotka ovat enemmän mekaniikka- kuin tarinapainotteisia.
Pyöristetyt muodot, kirkkaat värit, lapsenomaisuus ja ihmisenkaltaistaminen vaikuttaisivat edistävän ikonisten hahmojen viehätysvoiman syntymistä. Pyöristetyt muodot saavat hahmon vaikuttamaan ystävälliseltä, kirkkaat värit herättävät positiivisuuden tunnetta, lapsenomaisuus lisää söpöyttä ja ihmisenkaltaistaminen tekee hahmosta helpommin samaistuttavan. Ikonisten hahmojen on helppo hyödyntää muotoilussaan tunnetasolla miellyttävinä pidettäviä piirteitä, minkä takia niistä on myös helppo tehdä viehättäviä.
Puriconin maskottihahmo suunniteltiin onnistuneesti näiden teorioiden mukaan. Tämä osoittaa, että näitä suunnitteluperiaatteita seuraten on mahdollista luoda viehättävä ikoninen hahmo.
Ikoniset hahmot soveltuvat hyvin esimerkiksi maskoteiksi ja pelihahmoiksi. Ne ovat helposti tunnistettavia ja niihin on helppo samaistua. Ikoniset hahmot soveltuvat parhaiten peleihin, jotka ovat enemmän mekaniikka- kuin tarinapainotteisia.
Pyöristetyt muodot, kirkkaat värit, lapsenomaisuus ja ihmisenkaltaistaminen vaikuttaisivat edistävän ikonisten hahmojen viehätysvoiman syntymistä. Pyöristetyt muodot saavat hahmon vaikuttamaan ystävälliseltä, kirkkaat värit herättävät positiivisuuden tunnetta, lapsenomaisuus lisää söpöyttä ja ihmisenkaltaistaminen tekee hahmosta helpommin samaistuttavan. Ikonisten hahmojen on helppo hyödyntää muotoilussaan tunnetasolla miellyttävinä pidettäviä piirteitä, minkä takia niistä on myös helppo tehdä viehättäviä.
Puriconin maskottihahmo suunniteltiin onnistuneesti näiden teorioiden mukaan. Tämä osoittaa, että näitä suunnitteluperiaatteita seuraten on mahdollista luoda viehättävä ikoninen hahmo.