Ratkaisut yrityksen digimarkkinointiin
Jaakkola, Lauri (2018)
Jaakkola, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209112
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää digitaalisen markkinoinnin rooli yrityksen markkinoinnissa ja se, millä keinoin ja minkä sähköisten kanavien kautta tämä markkinoinnin muoto onnistuu tehokkaasti ja yrityksen markkinointistrategiaa tukien. Tutkittiin modernin markkinoinnin perusteita, erilaisia digitaalisen markkinoinnin osa-alueita ja sosiaalisen median roolia markkinoinnin kanavana.
Tutkimustyön jälkeen luotiin insinöörityön tilanneelle järjestölle digitaalisen markkinoinnin kampanja, johon suunniteltiin markkinointisisältöä kampanjan strategian mukaisesti. Luotiin asiakasliidien ja markkinointilupien keräämisen pohjautuva laskeutumissivu, ja sivun tuottamisen jälkeen hyödynnettiin Facebookia markkinointikanavana. Markkinoinnissa luotiin kohdennettua mainontaa Facebookin mainostyökalulla, ja markkinointimateriaalina olivat erilaiset mainoskuvat ja mainostekstit.
Markkinointikampanja oli tuloksellisesti tyydyttävää tasoa, ja verrattuna yleisiin tilastoihin kampanja suoriutui hyvin keskivertoisesti. Analysoimalla kampanjan tuloksia oli huomattavissa mainonnan optimoinnin tuomaa progressiota. Markkinointibudjetin rajoitusten ja rajallisen ajan takia ei kehitystä pystytty enää jatkamaan.
Lopputuloksena jäi hyvää pohjatietoa ja tilastoja insinöörityön tilaajalle digitaalisesta markkinoinnista ja sen eri keinoista. Niitä pystyy jatkossa hyödyntämään uusissa, tulevissa markkinointikampanjoissa.
Tutkimustyön jälkeen luotiin insinöörityön tilanneelle järjestölle digitaalisen markkinoinnin kampanja, johon suunniteltiin markkinointisisältöä kampanjan strategian mukaisesti. Luotiin asiakasliidien ja markkinointilupien keräämisen pohjautuva laskeutumissivu, ja sivun tuottamisen jälkeen hyödynnettiin Facebookia markkinointikanavana. Markkinoinnissa luotiin kohdennettua mainontaa Facebookin mainostyökalulla, ja markkinointimateriaalina olivat erilaiset mainoskuvat ja mainostekstit.
Markkinointikampanja oli tuloksellisesti tyydyttävää tasoa, ja verrattuna yleisiin tilastoihin kampanja suoriutui hyvin keskivertoisesti. Analysoimalla kampanjan tuloksia oli huomattavissa mainonnan optimoinnin tuomaa progressiota. Markkinointibudjetin rajoitusten ja rajallisen ajan takia ei kehitystä pystytty enää jatkamaan.
Lopputuloksena jäi hyvää pohjatietoa ja tilastoja insinöörityön tilaajalle digitaalisesta markkinoinnista ja sen eri keinoista. Niitä pystyy jatkossa hyödyntämään uusissa, tulevissa markkinointikampanjoissa.