Kartoitus Rauman kaupallisen keskustan kaupan ja palvelujen tilanteesta ja kehittymisestä 2018
Ahto, Tomi (2018)
Ahto, Tomi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229425
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa Rauman kaupallisen keskustan liikkeenharjoittajien ja kiinteistönomistajien näkemys alueen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Vastaavan kaltainen tutkimus on tehty aikaisemminkin, mutta niistä on kulunut jo sen verran aikaa, että tutkimuksen uusiminen tuli ajankohtaiseksi. Aihetta lähestyttiin mm. liikevaihdon, vuokratason, kiinteistön arvon ja tilojen toimivuuden kautta. Edellä mainitut olivat tutkimuksessa tutkimuskysymyksinä. Tutkimus toteutettiin kevään 2018 aikana.
Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kaupan alan perustehtäviä, erikoiskauppaa ja kivijalkakauppaa. Teoreettisessa osuudessa sivuutettiin myös erikoiskaupan roolia kaupunkisuunnittelussa ja Vanhan Rauman ainutlaatuisia ominaispiirteitä.
Varsinainen tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustapana käytettiin sähköistä kyselyä, paperista kyselyä ja haastatteluja. Vastauksia tutkimuksesta kertyi 57. Vastausmäärää voidaan pitää melko hyvänä, joskin suurempi määrä olisi ollut parempi tutkimuksen kannalta.
Tutkimustulokset antavat hyvää tietoa työn toimeksiantajille. Niistä korostuu Rauman kaupallisen keskustan alueen toimijoiden mielipiteiden ja tilanteiden vaihtelevuus. Yleisesti vastaajat olivat kuitenkin optimistisia tulevaisuudennäkymistään. Uusi kauppakeskus tuo tullessaan paljon erilaisia mielipiteitä siitä, miten se tulee vaikuttamaan Rauman kaupalliseen keskustaan. Tuloksista nähdään sekä positiivisia asioita, että kehittämistä kaipaavia kohtia. Tuloksissa korostuu myös yhteistyön ja kommunikaation tärkeys.
Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kaupan alan perustehtäviä, erikoiskauppaa ja kivijalkakauppaa. Teoreettisessa osuudessa sivuutettiin myös erikoiskaupan roolia kaupunkisuunnittelussa ja Vanhan Rauman ainutlaatuisia ominaispiirteitä.
Varsinainen tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustapana käytettiin sähköistä kyselyä, paperista kyselyä ja haastatteluja. Vastauksia tutkimuksesta kertyi 57. Vastausmäärää voidaan pitää melko hyvänä, joskin suurempi määrä olisi ollut parempi tutkimuksen kannalta.
Tutkimustulokset antavat hyvää tietoa työn toimeksiantajille. Niistä korostuu Rauman kaupallisen keskustan alueen toimijoiden mielipiteiden ja tilanteiden vaihtelevuus. Yleisesti vastaajat olivat kuitenkin optimistisia tulevaisuudennäkymistään. Uusi kauppakeskus tuo tullessaan paljon erilaisia mielipiteitä siitä, miten se tulee vaikuttamaan Rauman kaupalliseen keskustaan. Tuloksista nähdään sekä positiivisia asioita, että kehittämistä kaipaavia kohtia. Tuloksissa korostuu myös yhteistyön ja kommunikaation tärkeys.