Google AdWords-ohjeistuksen laatiminen Kongressikeskus Taitotalolle
Eskola, Sofia (2018)
Eskola, Sofia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön jakautuu teoriapohjaan ja produktioon. Teoriapohja toimii suppilona aiheeseen; viitekehys alkaa markkinoinnin siirtymisestä Internetiin. Ulospäinpuskevasta outbound-markkinoinnista sisäänpäin vetävään inbound-markkinointiin ja lopulta näiden kahden hybridiin, joka käsittää nykymarkkinoinnin. Teoriapohja käsittelee hakukonemarkkinointia yleisesti, joka jakaantuu hakukonemainontaan ja hakukoneoptimointiin. Työ rajautuu hakukonemainontaan ja lopulta Googlen tarjoamaan hakukonemainonnan ohjelmaan nimeltä AdWords. Teoriapohjassa ei käsitellä hakukoneoptimointia.
Ohjeistus alkaa opastamalla, kuinka luodaan tili AdWordsiin. Tilin luomiseen liittyvät AdWordsin avainosat eli eri hakutyypit, avainsanat, laatupisteet, mainokset ja raportointi. Ohjeistus kertoo AdWordsia ensi kertaa käyttävälle, mitä nämä osat tarkoittavat ja, kuinka ne vaikuttavat AdWords-mainontaan.
Ohjeistuksen ja koko opinnäytetyön loppuosa on kohdistettu toimeksiantajayritykselle, Kongressikeskus Taitotalolle. Loppuosa alkaa hakukonemainonnan vertailuanalyysilla. Analyysi on rajattu vain asiakkaan näkökulmaan. Vertailuanalyysin avulla Taitotalolle ohjeistetaan, kuinka yrityksen tärkeimmät kilpailijat harjoittavat hakukonemainontaa. Vertailuanalyysin tarkoituksena on auttaa Taitotaloa välttämään kilpailijansa virheitä ensimmäistä AdWords-kampanja luodessaan. Ohjeistus päättyy Taitotalon ensimmäisen AdWords-kampanjan ehdotukseen. Ehdotuksessa otetaan huomioon kaikki yllä oleva tieto, jotta lukija saa kaiken tarpeellisen tiedon, vaikka lukisi työstä vain kampanjaosuuden.
Työn ensisijainen tavoite on ohjeistaa Kongressikeskus Taitotaloa luomaan ensimmäinen Google AdWords-kampanjansa. Työn toissijainen tavoite on kertoa yksinkertaistettuna, mitä kaikkea hakukonemainonta markkinointikeinona on ja, kuinka sitä käytetään tehokkaimmin. Taitotalo saa produktissa selkeät ja tarkat ohjeet, mitä pitää ottaa huomioon kampanjaa aloittaessa, kuinka luoda ensimmäinen kampanja ja, miten tutkia kampanjasta saatua raakadataa. Produkti valmistui Taitotalolle keväällä 2016 ja viitekehys rakentui produktin ympärille 2017-2018. Opinnäytetyö on rajattu nimenoman hakukonemainontaan ja hakukonemainonnan sisällä Googlen tarjoamaan palveluun nimeltä AdWords.
Ohjeistus alkaa opastamalla, kuinka luodaan tili AdWordsiin. Tilin luomiseen liittyvät AdWordsin avainosat eli eri hakutyypit, avainsanat, laatupisteet, mainokset ja raportointi. Ohjeistus kertoo AdWordsia ensi kertaa käyttävälle, mitä nämä osat tarkoittavat ja, kuinka ne vaikuttavat AdWords-mainontaan.
Ohjeistuksen ja koko opinnäytetyön loppuosa on kohdistettu toimeksiantajayritykselle, Kongressikeskus Taitotalolle. Loppuosa alkaa hakukonemainonnan vertailuanalyysilla. Analyysi on rajattu vain asiakkaan näkökulmaan. Vertailuanalyysin avulla Taitotalolle ohjeistetaan, kuinka yrityksen tärkeimmät kilpailijat harjoittavat hakukonemainontaa. Vertailuanalyysin tarkoituksena on auttaa Taitotaloa välttämään kilpailijansa virheitä ensimmäistä AdWords-kampanja luodessaan. Ohjeistus päättyy Taitotalon ensimmäisen AdWords-kampanjan ehdotukseen. Ehdotuksessa otetaan huomioon kaikki yllä oleva tieto, jotta lukija saa kaiken tarpeellisen tiedon, vaikka lukisi työstä vain kampanjaosuuden.
Työn ensisijainen tavoite on ohjeistaa Kongressikeskus Taitotaloa luomaan ensimmäinen Google AdWords-kampanjansa. Työn toissijainen tavoite on kertoa yksinkertaistettuna, mitä kaikkea hakukonemainonta markkinointikeinona on ja, kuinka sitä käytetään tehokkaimmin. Taitotalo saa produktissa selkeät ja tarkat ohjeet, mitä pitää ottaa huomioon kampanjaa aloittaessa, kuinka luoda ensimmäinen kampanja ja, miten tutkia kampanjasta saatua raakadataa. Produkti valmistui Taitotalolle keväällä 2016 ja viitekehys rakentui produktin ympärille 2017-2018. Opinnäytetyö on rajattu nimenoman hakukonemainontaan ja hakukonemainonnan sisällä Googlen tarjoamaan palveluun nimeltä AdWords.