Pelinkehityksen elinkaari Unreal Enginellä
Kimpimäki, Sami; Puurunen, Panu (2018)
Kimpimäki, Sami
Puurunen, Panu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229538
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tekijöiden käyttöön tulevaisuuden suunnitelmia varten, tarkoituksena oli aloittaa pelinkehitysprosessi ja samalla tutustua, sekä opetella useat pelinkehitykseen liittyvät vaiheet. Ideana oli luoda 2d mobiilipeli, jossa pelaaja läpäisee kentän kerrallaan, päihittäen viholliset naputtelemalla näissä näkyvän satunnaisen numerosarjan. Tavoitteena oli saada aikaan pelattava kokonaisuus yhdellä kentällä, alusta loppuun. Tämän lisäksi peliin kuuluisi pelattava hahmo ja vähintään kolme vihollistyyppiä per kenttä, jotta vihollisten välillä olisi tarpeeksi variaatiota. Lopuksi pelille suunniteltiin pientä demojulkaisua työn lopun yhteydessä, laittamalla se Google Play Storeen ladattavaksi.
Työ aloitettiin suunnittelemalla ensin pelin graafinen tyyli, sekä perusidea paremmin. Käytetyt tekniikat pitkälti oli valittu jo ennen kuin projekti edes alkoi, aikasemman kokemuksen vuoksi, pääasiallisesti Unreal Engine ja Blender. Kuitenkin muutama tekniikka tai työtapa tuli käyttöön varsinaisen työnteon aikana.
Työn tavoitteet eivät toteutuneet kokonaan opinnäytetyön aikana. Päähahmon vaatimukset saatiin toteutettua koko-naan, mutta vihollistyypeistä osa jäi työn aikana kesken. Samalla myös kentän osiin ei saatu tarpeeksi variaatiota työn aikana, joten se päätettiin jättää kasaamatta Unreal Enginen puolella, kunnes näitä osia on luotu tarpeeksi. Edellisiin pointteihin vedoten, myöskään Play Storen demojulkaisua ei toteutettu työn lopussa.
Työ aloitettiin suunnittelemalla ensin pelin graafinen tyyli, sekä perusidea paremmin. Käytetyt tekniikat pitkälti oli valittu jo ennen kuin projekti edes alkoi, aikasemman kokemuksen vuoksi, pääasiallisesti Unreal Engine ja Blender. Kuitenkin muutama tekniikka tai työtapa tuli käyttöön varsinaisen työnteon aikana.
Työn tavoitteet eivät toteutuneet kokonaan opinnäytetyön aikana. Päähahmon vaatimukset saatiin toteutettua koko-naan, mutta vihollistyypeistä osa jäi työn aikana kesken. Samalla myös kentän osiin ei saatu tarpeeksi variaatiota työn aikana, joten se päätettiin jättää kasaamatta Unreal Enginen puolella, kunnes näitä osia on luotu tarpeeksi. Edellisiin pointteihin vedoten, myöskään Play Storen demojulkaisua ei toteutettu työn lopussa.