Personalförmåner och beskattningen av dessa - case Handelslaget KPO
Knus, Eva-Stina; Vargas, Lorena (2010)
Knus, Eva-Stina
Vargas, Lorena
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189687
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att utreda hur handelslaget KPO har lyckats informera sina anställda om deras personalförmåner. Detta gör vi genom att undersöka hur medveten personalen är om förmånerna, samt varifrån de fått informationen. Dessutom undersöker vi hur mycket förmånerna utnyttjas samt hur nöjda man är med förmånerna. Beskattningen av förmånerna är också en viktig del av arbetet. Vi upptäckte att varken vi eller våra arbetskamrater var fullt medvetna om personalförmånerna som handelslaget KPO erbjuder. Eftersom Handelslaget KPO har ett utbrett verksamhetsområde och ett stort antal anställda, kan det vara svårt att få informationen att nå alla. Syftet med undersökningen är, att utreda varifrån personalen fått informationen. Samtidigt ser man vilken informationskanal som inte fungerat. I undersökningen använde vi oss av kvalitativ undersökningsmetod. Undersökningen gjordes med hjälp av ett frågeformulär, som skickades ut till slumpmässigt valda verksamhetsställen, var anställda sedan svarade på enkäten. Av undersökningen framgick att förmannen och informationstavlan är de huvudskaliga informationskanalerna. Spridningen var dock relativt stor vid denna punkt. Det fanns många svaranden som inte fått information från antingen förmannen eller informationstavlan. Undersökningen gav även åsikter och förbättringsförslag. I teoridelen har vi behandlat personalförmåner i allmänhet samt förmånerna i Handelslaget KPO. The purpose with this thesis is to find out how well Osuuskauppa KPO has managed to inform their employees about their personnel benefits. We will try to find this out by researching how aware the employees are of the benefits and how they have been informed. Besides this we will try to find out how much these benefits are used and how pleased the employees are with the benefits. The taxation of personnel benefits has also a central part in this work. We noticed that neither we nor our colleagues were totally aware of the benefits. Osuuskauppa KPO is active in quite a large area and they have a big amount of employees, which makes it hard to make sure everybody is getting the same information. If we research how the personnel have been informed, we should get answers to which information channel is not working as it should. A qualitative research method was used for this thesis. We used a questionnaire that we sent out to some randomly chosen offices of Osuuskauppa KPO. There was a lot of important information that had not reached all employees. But as a hole the employees knew quite much about the benefits. The result of the survey was that the foreman and the notice-board gave the most of the information. The survey also gave some opinions and suggestions of improvement. We have in this thesis discussed personnel benefits in general and what the benefits are in Osuuskauppa KPO.