Maljakon suunnittelu Muurla Design Marketing Oy:lle
Närhi, Jonna (2018)
Närhi, Jonna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239870
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena on suunnitella maljakko Muurla Design Marketing Oy:n valikoimaan. Toimeksiannon lähtökohtana on yrityksen tarve kyseiselle tuotteelle sekä Muurlan asiakkaiden toivomukset maljakoiden valikoimasta. Muurla on myös viime vuosina uudistanut brändiään sekä tuotestrategiaansa, jota suunniteltavan tuotteen olisi hyvä myötäillä.
Tutkimusmenetelminä käytetään esineanalyysiä, benchmarkingia, haastattelua ja tekemiseen perustuvaa tutkimista. Benchmarkingilla selvitetään markkinoilla olevia muita kaupallisia maljakoita. Esineanalyysi ja haastattelut toimivat suunnittelun tukena.
Työn tekeminen alkoi moodboardien tekemisellä ja luonnostelemalla. Ideoiden karsimisen jälkeen alkoi lopullisen tuotteen suunnittelu, johon liittyy materiaalien valinta ja mittojen määrittely.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi innovatiivinen ja kaupallinen tuoteidea, joka myötäilee Muurlan uutta tuotestrategiaa sekä vastaa asiakkailta tulleisiin toiveisiin. Tuotteesta on tilattu ensimmäinen mallikappale ja tuotekehitys jatkuu edelleen aktiivisesti yrityksessä.
Tutkimusmenetelminä käytetään esineanalyysiä, benchmarkingia, haastattelua ja tekemiseen perustuvaa tutkimista. Benchmarkingilla selvitetään markkinoilla olevia muita kaupallisia maljakoita. Esineanalyysi ja haastattelut toimivat suunnittelun tukena.
Työn tekeminen alkoi moodboardien tekemisellä ja luonnostelemalla. Ideoiden karsimisen jälkeen alkoi lopullisen tuotteen suunnittelu, johon liittyy materiaalien valinta ja mittojen määrittely.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi innovatiivinen ja kaupallinen tuoteidea, joka myötäilee Muurlan uutta tuotestrategiaa sekä vastaa asiakkailta tulleisiin toiveisiin. Tuotteesta on tilattu ensimmäinen mallikappale ja tuotekehitys jatkuu edelleen aktiivisesti yrityksessä.