Brändin kehittäminen
Hietanen, Johanna (2018)
Hietanen, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410169
Tiivistelmä
Brändit ovat osa jokapäiväistä elämäämme. Olemme jokainen tekemisissä erilaisten brändien kanssa päivittäin tiedostamattamme tai tiedostaen. Yritysbrändin merkitys kasvaa jatkuvasti kilpailun kiristyessä markkinoilla. Yrityksen brändi kumpuaa yrityksestä sisältäpäin ja se on jotain mitä edustamme, mikä erottaa meidät muista ja ennen kaikkea saa asiakkaat maksamaan enemmän tarjoamastamme palvelusta tai tuotteesta. Vahvan brändin tehtävänä onkin auttaa yritystä kasvamaan kannattavasti.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yrityksen brändin nykytilaa sekä kirkastaa ja selkeyttää ohjeistusta sekä sitoa brändin kehittäminen luonnolliseksi osaksi meneillään olevaa suurempaa liiketoiminnan kehittämisprojektia. Tarkoituksena on laatia kehitysehdotus yrityksen brändin kehittämiseksi ja vahvistamiseksi. Lisäksi opinnäytetyössä luodaan aineistoa yrityksen brändikäsikirjaa varten. Tutkijan on tarkoitus tutkimusprosessin tulosten perusteella laatia yritykselle brändikäsikirja ohjeistamaan koko yrityksen henkilökuntaa toimimaan jatkossa brändiä vahvistavalla tavalla. Tavoitteena on myös kehittää yrityksen toimintaa siten, että brändin merkitys ja jokaisen asema brändin rakentajana ymmärretään koko organisaatiossa jatkossa paremmin.
Tutkimusote on aihepiiristä johtuen laadullinen ja lähestymistapana toimintatutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin työpajoja, joihin osallistettiin koko yrityksen henkilökunta. Työpajojen avulla saatiin osallistettua koko henkilökunta osaksi brändin kehitystyötä. Nykytilan analyysissa tutkimusaineistona käytettiin yrityksessä aikaisemmin tehtyjen asiakastyytyväisyyskyselyiden ja -haastatteluiden tuloksia sekä kilpailija-analyysin tuloksia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että brändi on juuri niin vahva kuin brändimielikuva asiakkaiden mielissä. Jotta yritys pystyy vahvistamaan haluamaansa mielikuvaa, tulee kaiken viestinnän tukea yrityksen brändilupausta. Brändiin vaikuttaa kaikki mitä teemme, miten viestimme ja miltä kuulostamme eli miten toimimme jokapäiväisissä tilanteissa. Brändiä rakentamalla yrityksen on mahdollista muuttaa strategia sanoista teoiksi, ja systemaattisella työllä voimme ohjata brändiä haluttuun suuntaan.
Brändin kehitystyö vaatii pitkäjänteistä ja systemaattista työtä, ja tähän työhön on osallistettava koko yrityksen henkilökunta. Muutoksen brändiviestinnässä on lähdettävä yrityksestä sisältä, ja jokaisen on ymmärrettävä oma roolinsa brändin rakentajana, ja oltava ennen kaikkea halukas toteuttamaan yhtenäistä brändiviestintää, ennen kuin voidaan olettaa halutun viestin tavoittavan asiakkaat.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yrityksen brändin nykytilaa sekä kirkastaa ja selkeyttää ohjeistusta sekä sitoa brändin kehittäminen luonnolliseksi osaksi meneillään olevaa suurempaa liiketoiminnan kehittämisprojektia. Tarkoituksena on laatia kehitysehdotus yrityksen brändin kehittämiseksi ja vahvistamiseksi. Lisäksi opinnäytetyössä luodaan aineistoa yrityksen brändikäsikirjaa varten. Tutkijan on tarkoitus tutkimusprosessin tulosten perusteella laatia yritykselle brändikäsikirja ohjeistamaan koko yrityksen henkilökuntaa toimimaan jatkossa brändiä vahvistavalla tavalla. Tavoitteena on myös kehittää yrityksen toimintaa siten, että brändin merkitys ja jokaisen asema brändin rakentajana ymmärretään koko organisaatiossa jatkossa paremmin.
Tutkimusote on aihepiiristä johtuen laadullinen ja lähestymistapana toimintatutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin työpajoja, joihin osallistettiin koko yrityksen henkilökunta. Työpajojen avulla saatiin osallistettua koko henkilökunta osaksi brändin kehitystyötä. Nykytilan analyysissa tutkimusaineistona käytettiin yrityksessä aikaisemmin tehtyjen asiakastyytyväisyyskyselyiden ja -haastatteluiden tuloksia sekä kilpailija-analyysin tuloksia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että brändi on juuri niin vahva kuin brändimielikuva asiakkaiden mielissä. Jotta yritys pystyy vahvistamaan haluamaansa mielikuvaa, tulee kaiken viestinnän tukea yrityksen brändilupausta. Brändiin vaikuttaa kaikki mitä teemme, miten viestimme ja miltä kuulostamme eli miten toimimme jokapäiväisissä tilanteissa. Brändiä rakentamalla yrityksen on mahdollista muuttaa strategia sanoista teoiksi, ja systemaattisella työllä voimme ohjata brändiä haluttuun suuntaan.
Brändin kehitystyö vaatii pitkäjänteistä ja systemaattista työtä, ja tähän työhön on osallistettava koko yrityksen henkilökunta. Muutoksen brändiviestinnässä on lähdettävä yrityksestä sisältä, ja jokaisen on ymmärrettävä oma roolinsa brändin rakentajana, ja oltava ennen kaikkea halukas toteuttamaan yhtenäistä brändiviestintää, ennen kuin voidaan olettaa halutun viestin tavoittavan asiakkaat.