Markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin toteutus yhtyeelle Project 95
Kivekäs, Mailis (2018)
Kivekäs, Mailis
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810618
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli saada yhtyeelle Project 95 enemmän näkyvyyttä ja seuraajia sosiaalisessa mediassa suunnitellulla ja yhtyeen brändiä tukevalla Facebook- ja Instagram- markkinoinnilla. Tarkoituksena oli kehittää yhtyeen Project 95 markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä perehtyä nykypäivän musiikkiteollisuuteen ja artistimarkkinointiin. Opinnäytetyöstä hyötyi yhtye Project 95, joka oli myös tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu artistin brändäykseen ja markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä nykypäivän musiikkiteollisuuteen. Tietoperustassa artistin SOME-markkinoinnissa ollaan keskitytty Facebook- ja Instagram- markkinointiin, jotka olivat ratkaisevassa osassa opinnäytetyön toiminnallisen osan toteutuksessa. Tämän opinnäytetyön toteutuksessa tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä dokumenttianalyysia.
Työn tuotoksena syntyi kattava, teoreettiseen viitekehykseen perustuva ja yhtyeen brändiä tukeva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ajalle tammi-maaliskuu 2018, minkä lisäksi markkinointia toteutettiin tammikuun alusta maaliskuun loppuun Instagramissa ja Facebookissa. Yhtyeelle luotiin myös nettisivut, josta löytyy helposti kaikki yhtyeen tiedot ja SOME-tilit.
SOME-markkinoinnin toteutusvaiheessa tiedotettiin esimerkiksi tulevista julkaisuista ja keikoista hyvin tuloksin, minkä lisäksi onnistuttiin muun muassa havainnollistamaan yhtyeen tuotetta ja identiteettiä visuaalisesti yhtenäisellä materiaalilla Instagramissa, Facebookissa ja nettisivulla. SOME-julkaisut pidettiin relevantteina ja hashtageja käytettiin tuloksellisesti, mutta kieliasu ja tarinankerronta jäivät osittain puutteellisiksi. Seuraajia yhtyeellä oli SOME-markkinoinnin toteutuksen jälkeen Facebookissa 177 ja Insagramissa 124. Kehitysehdotuksena muun muassa nettisivuja tulisi alkaa markkinoida.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu artistin brändäykseen ja markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä nykypäivän musiikkiteollisuuteen. Tietoperustassa artistin SOME-markkinoinnissa ollaan keskitytty Facebook- ja Instagram- markkinointiin, jotka olivat ratkaisevassa osassa opinnäytetyön toiminnallisen osan toteutuksessa. Tämän opinnäytetyön toteutuksessa tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä dokumenttianalyysia.
Työn tuotoksena syntyi kattava, teoreettiseen viitekehykseen perustuva ja yhtyeen brändiä tukeva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ajalle tammi-maaliskuu 2018, minkä lisäksi markkinointia toteutettiin tammikuun alusta maaliskuun loppuun Instagramissa ja Facebookissa. Yhtyeelle luotiin myös nettisivut, josta löytyy helposti kaikki yhtyeen tiedot ja SOME-tilit.
SOME-markkinoinnin toteutusvaiheessa tiedotettiin esimerkiksi tulevista julkaisuista ja keikoista hyvin tuloksin, minkä lisäksi onnistuttiin muun muassa havainnollistamaan yhtyeen tuotetta ja identiteettiä visuaalisesti yhtenäisellä materiaalilla Instagramissa, Facebookissa ja nettisivulla. SOME-julkaisut pidettiin relevantteina ja hashtageja käytettiin tuloksellisesti, mutta kieliasu ja tarinankerronta jäivät osittain puutteellisiksi. Seuraajia yhtyeellä oli SOME-markkinoinnin toteutuksen jälkeen Facebookissa 177 ja Insagramissa 124. Kehitysehdotuksena muun muassa nettisivuja tulisi alkaa markkinoida.