Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toiminnan kehittäminen Lean – menetelmää käyttäen : Vastasyntyneiden kehitysseuranta poliklinikka

Kuloheimo, Janne (2018)

 
Avaa tiedosto
JanneKuloheimo.pdf (3.533Mt)
Lataukset: 


Kuloheimo, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410064
Tiivistelmä
Lean on vallitseva tapa ohjata toimintaa ja toteuttaa jatkuvaa kehittämistä HUS :ssa. Lean on johtamisjärjestelmä, mutta poliklinikalla se toimii, ainakin toistaiseksi, jatkuvan kehityksen päämetodina. Jatkuvaa kehittämistä tehdään moniammatillisesti yli rajojen.

Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka sisältää toimintatutkimuksellisia elementtejä. Tietoa tuotetaan näyttöön perustuen, eri metodeja käyttäen. Määrälliset ja laadulliset aineistot tulevat sekoittumaan. Kehittämisen tarve on tullut henkilöstöltä, ja sama henkilöstö myös määrittää kehittämisen tavoitteet.

Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää poliklinikkatoiminnan sujuvuutta poistamalle mahdollisia päällekkäisiä ja turhia toimintoja (hukkaa), jotka eivät tuo arvoa asiakkaalle tai henkilökunnalle. Tarkoituksena on myös edistää henkilökunnan tietämystä Leanista ja tuoda esiin näkemyksiä, keinoja sekä tavoitteellista toimintaa jolla poliklinikkaa kehitetään. Tavoitteena on luoda henkilökunnalle mahdollisuus havainnoida ja löytää mahdollisia kehittämiskohteita, sekä puuttua niihin oikeilla keinoilla. Kehittämistyö pohjautuukin Leanin tuomiin mahdollisuuksiin kehittää, esimerkiksi viikoittaiset kaizen tunnit, arvovirtakuvausten tekeminen (Value Stream Map), A3 tai 5S.

Kysynnän seurannalla saatiin kehitysseurantavastaanotosta poistettua hukkaa 15%. Ajanvarausaika tehostui 45 minuutista 30 minuuttiin. Henkilökunnan tyytyväisyys sekä työhyvinvointi kasvoivat. Asiakastyytyväisyyteen muutokset eivät vaikuttaneet. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa odotusajat. Eri toimijoiden välisestä toimintojen tarkastelusta voisi löytyä alueita joilla saataisiin poistettua hukkaa ja tuomaan arvoa potilaalle.

Tulevaisuudessa poliklinikkatoimintaan voisi ottaa mukaan myös päivittäisjohtamisen. Nykymallin mukaan potilas käyttää kolmea eri tilaa. Yhden huoneen toimintamallia olisi hyvä kokeilla ja tarkastella nykyiseen toimintatapaan. Yhdenhuoneen mallissa potilas käyttäisi enää kahta tilaa poliklinikalla. Tämä vähentäisi potilaan liikkumista tilasta toiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste