Ammatillisen opettajuuden muutos : Opettajasta valmentajaksi, oppimisen mahdollistajaksi, tiimitoimijaksi, ohjaamisen huippuasiantuntijaksi
Kovalainen, Urpo (2018)
Kovalainen, Urpo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052911016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052911016
Tiivistelmä
Ympärillämme olevan talouselämän ja yhteiskunnan kiihtyvä muutos on vaikuttanut myös ammatilliseen koulutukseen. Ammatillisen koulutuksen reformi on suurin uudistus kahteen vuosikymmeneen. Ammatillisen opettajan työ on valtavan muutospaineen alla, sillä kaikki toimintatavat eivät välttämättä enää toimi. Muutoksen myötä ammatillista koulutusta on välttämätön uudistaa ja uudistumista edellyttää myös se, että koulutukseen on käytettävissä aiempaa vähemmän rahaa. Kainuun ammattiopiston amisyrityksessä oppiminen -hankkeen aikana uudistettiin rohkeasti toimintaa ja tuloksena syntyi keväällä 2017 tuotesuojattu YritysAmis®. Hankkeen lopussa opettajuuden muutos nousi kehittämiskohdaksi. Ammatillisen koulutuksen reformin ja amisyrityksessä oppiminen -hankkeen tuloksen myötä, muodostui tarve tutkia opettajuuden muutosta tarkemmin.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet opettajuuden muutokseen ja mitkä tekijät mahdollistavat opettajuuden muutoksen. Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimus rakentui teemahaastattelujen sekä jatkuvan havainnoinnin ympärille. Työn toimeksiantaja oli Kainuun ammattiopisto.
Tutkimuksen lopputuloksena muodostui kokonaiskäsitys opettajuuden muutokseen vaikuttavista tekijöistä sekä ohjaamisen huippuasiantuntijaksi kehittymisen askeleet. Tutkimuksen perusteella uuteen opettajuuteen liittyy mahdollisuuksia, mutta myös riskitekijöitä. Tutkimuksen mukaan rohkeudella, tiimitoiminnalla, työelämäyhteistyöllä ja verkostoitumalla sekä organisaation tuen avulla on mahdollista edetä ammatillisen opettajuuden seuraavalle tasolle. Tutkimuksen perusteella opettajuuden muutos kiteytyy yhteen sanaan, rohkeuteen. Muutosta voidaan tukea ja siihen voidaan valmentaa ja kouluttaa, mutta viimekädessä ratkaisun tekee yksilö. Uskaltaako hän kyseenalaistaa entisen toiminnan ja olla rohkea uusien toimintatapojen omaksuja sekä toteuttaja.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet opettajuuden muutokseen ja mitkä tekijät mahdollistavat opettajuuden muutoksen. Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimus rakentui teemahaastattelujen sekä jatkuvan havainnoinnin ympärille. Työn toimeksiantaja oli Kainuun ammattiopisto.
Tutkimuksen lopputuloksena muodostui kokonaiskäsitys opettajuuden muutokseen vaikuttavista tekijöistä sekä ohjaamisen huippuasiantuntijaksi kehittymisen askeleet. Tutkimuksen perusteella uuteen opettajuuteen liittyy mahdollisuuksia, mutta myös riskitekijöitä. Tutkimuksen mukaan rohkeudella, tiimitoiminnalla, työelämäyhteistyöllä ja verkostoitumalla sekä organisaation tuen avulla on mahdollista edetä ammatillisen opettajuuden seuraavalle tasolle. Tutkimuksen perusteella opettajuuden muutos kiteytyy yhteen sanaan, rohkeuteen. Muutosta voidaan tukea ja siihen voidaan valmentaa ja kouluttaa, mutta viimekädessä ratkaisun tekee yksilö. Uskaltaako hän kyseenalaistaa entisen toiminnan ja olla rohkea uusien toimintatapojen omaksuja sekä toteuttaja.