Käyttöliittymän suunnittelu Karelian harjoittelun ja opinnäytetyön ohjausjärjestelmään
Nikola, Sanna (2018)
Nikola, Sanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käyttöliittymän suunnittelu verkkosovelluspohjaiseen järjestelmään. Opinnäytetyön tietopohjaosiossa käsitellään käyttöliittymäsuunnittelua sekä verkkopalvelun toteutusta ja työvaiheita. Tietopohja keskittyy myös käytettävyyteen ja visuaalisen suunnitteluun merkitykseen käyttöliittymän suunnittelussa. Toiminnallisessa osuudessa suunnitellaan käyttöliittymä Karelian harjoittelun ja opinnäytetyön ohjausjärjestelmään. Ohjausjärjestelmän työnimenä toimii OHOS.
Toiminnallisessa osuudessa keskitytään käyttöliittymän suunnitteluun ja sen työvaiheisiin. Suunnitteluprosessi jakaantuu kolmeen osioon, jotka ovat: rakenteen suunnittelu, prototyypin rakentaminen sekä visuaalinen suunnittelu. Rakenteen suunnittelussa keskitytään informaatioarkkitehtuurin rakentamiseen sekä rautalankamallin luomiseen. Luku kertoo myös navigoinnin luomista. Prototyyppi-osiossa tutustutaan erilaisiin prototyyppien luomiseen tarkoitettuihin ohjelmiin, käyttöliittymään sisältyviin elementteihin sekä itse interaktiivisen prototyypin luomiseen. Visuaalisen suunnittelun työvaihetta käsitellään tutustumalla suunnitteluun vaikuttaviin tekijöihin ja arvioimalla lopullista visuaalista käyttöjärjestelmää.
Toimivan käyttöliittymän luomisessa yhdistyvät johdonmukaisen informaatioarkkitehtuurin ja rakenteen saavuttaminen sekä järjestelmän visuaalisen ulkonäön harmonia. Nämä elementit muodostavat yhdessä käyttökokemuksen, joka auttaa käyttäjää saavuttamaan tavoitteensa järjestelmän sisällä ja takaa käyttöliittymän miellyttävän käytön. Onnistunut visuaalinen suunnittelu edustaa asiakkaan brändiä ja luo haluttuja mielikuvia.
Toiminnallisessa osuudessa keskitytään käyttöliittymän suunnitteluun ja sen työvaiheisiin. Suunnitteluprosessi jakaantuu kolmeen osioon, jotka ovat: rakenteen suunnittelu, prototyypin rakentaminen sekä visuaalinen suunnittelu. Rakenteen suunnittelussa keskitytään informaatioarkkitehtuurin rakentamiseen sekä rautalankamallin luomiseen. Luku kertoo myös navigoinnin luomista. Prototyyppi-osiossa tutustutaan erilaisiin prototyyppien luomiseen tarkoitettuihin ohjelmiin, käyttöliittymään sisältyviin elementteihin sekä itse interaktiivisen prototyypin luomiseen. Visuaalisen suunnittelun työvaihetta käsitellään tutustumalla suunnitteluun vaikuttaviin tekijöihin ja arvioimalla lopullista visuaalista käyttöjärjestelmää.
Toimivan käyttöliittymän luomisessa yhdistyvät johdonmukaisen informaatioarkkitehtuurin ja rakenteen saavuttaminen sekä järjestelmän visuaalisen ulkonäön harmonia. Nämä elementit muodostavat yhdessä käyttökokemuksen, joka auttaa käyttäjää saavuttamaan tavoitteensa järjestelmän sisällä ja takaa käyttöliittymän miellyttävän käytön. Onnistunut visuaalinen suunnittelu edustaa asiakkaan brändiä ja luo haluttuja mielikuvia.