Infuusiolaitteen käyttö lasten lääke- ja nestehoidossa : Digitaalinen opetusmateriaali
Lamminpää, Ida; Mäkelä, Ilari (2018)
Lamminpää, Ida
Mäkelä, Ilari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tasokas digitaalinen opetusmateriaali Tampereen ammattikorkeakoulun keskivaiheen hoitotyön opiskelijoille infuusiolaitteen käytöstä lasten lääke- ja nestehoidossa. Tehtävänä oli selvittää, mikä on infuusio- ja perfuusoripumppu, miten infuusio- ja perfuusoripumppua käytetään, miksi infuusio- ja perfuusoripumppua käytetään lasten lääkehoidossa, mitä käyttäjältä vaaditaan ja miten opetusvideosta opitaan. Tavoitteena oli tuottaa teoreettisella ja visuaalisella tavalla digitaalinen opetusmateriaali, josta keskivaiheen hoitotyön opiskelija oppii mahdollisimman tehokkaasti. Toiminnallisen opinnäytetyön työelämäyhteytenä toimi Tampereen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat olivat infuusio- ja perfuusoripumppu opetusmateriaali, infuusiolaitteet, opetusvideosta oppiminen, lasten lääkehoito ja lasten nestehoito. Digitaalisen opetusmateriaalin tasokkuus pyrittiin saavuttamaan laadukkaan opetusvideon vaatimuksia mukaillen ja teoreettisen tiedon avulla, kuinka opetusvideosta opitaan. Opinnäytetyön pääkohtana oli opettaa infuusio- ja perfuusoripumpun käyttö. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa syvennyttiin perustelemaan infuusio- ja perfuusoripumpun tärkeys lasten lääke- ja nestehoidossa.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää lasten hoitotyön kurssin aikana ja sen jälkeen kertaamisessa ennen käytännön harjoittelua. Jatkotutkimusehdotuksena on selvittää hyötyvätkö hoitotyön opiskelijat tuottamastamme digitaalisesta opetusmateriaalista.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat olivat infuusio- ja perfuusoripumppu opetusmateriaali, infuusiolaitteet, opetusvideosta oppiminen, lasten lääkehoito ja lasten nestehoito. Digitaalisen opetusmateriaalin tasokkuus pyrittiin saavuttamaan laadukkaan opetusvideon vaatimuksia mukaillen ja teoreettisen tiedon avulla, kuinka opetusvideosta opitaan. Opinnäytetyön pääkohtana oli opettaa infuusio- ja perfuusoripumpun käyttö. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa syvennyttiin perustelemaan infuusio- ja perfuusoripumpun tärkeys lasten lääke- ja nestehoidossa.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää lasten hoitotyön kurssin aikana ja sen jälkeen kertaamisessa ennen käytännön harjoittelua. Jatkotutkimusehdotuksena on selvittää hyötyvätkö hoitotyön opiskelijat tuottamastamme digitaalisesta opetusmateriaalista.