Kaksikielisen kasvatuksen haasteet sekä lapsen kaksikielisyyden tukeminen
Toivanen, Saana-Maria (2018)
Toivanen, Saana-Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville mitkä ovat kaksikielisen kasvatuksen haasteet sekä miten kaksikielistä kasvatusta voisi tukea. Tarkoituksena oli saada vastaukset näihin tutkimuskysymyksiin kaksikielisten lasten vanhempia haastattelemalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan tarkemmin kaksikielisyyden sekä kaksikielisen identiteetin käsitteitä. Kielen kehitys kaksikielisellä lapsella on myös keskeisessä osassa tässä opinnäytetyössä. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda parempi ymmärrys kaksikielisyydestä ja sen eri ulottuvuuksista.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän eri kaksikielistä perhettä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että kaksikielisyys koetaan haasteellisena, jos vanhempi on yksin lapsen toisen kielen tukemisen kanssa eikä saa siihen juuri mitään apua. Haasteena koettiin myös se, jos asutulta paikkakunnalta ei löytynyt ketään kenen kanssa puhua toista äidinkieltä. Tutkimus osoitti, että vanhemmat kokivat kaksikielisyyden hyväksymisen ja normaalina pitämisen olevan erityisen suuri tuki.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan tarkemmin kaksikielisyyden sekä kaksikielisen identiteetin käsitteitä. Kielen kehitys kaksikielisellä lapsella on myös keskeisessä osassa tässä opinnäytetyössä. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda parempi ymmärrys kaksikielisyydestä ja sen eri ulottuvuuksista.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän eri kaksikielistä perhettä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että kaksikielisyys koetaan haasteellisena, jos vanhempi on yksin lapsen toisen kielen tukemisen kanssa eikä saa siihen juuri mitään apua. Haasteena koettiin myös se, jos asutulta paikkakunnalta ei löytynyt ketään kenen kanssa puhua toista äidinkieltä. Tutkimus osoitti, että vanhemmat kokivat kaksikielisyyden hyväksymisen ja normaalina pitämisen olevan erityisen suuri tuki.