Mitä tarkoittaa, kun käsi tai jalka murtuu? : opetus- ja ohjausvideo alakouluikäisille lapsille
Lampinen, Ester; Yousif, Rojin (2018)
Lampinen, Ester
Yousif, Rojin
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa alakouluikäisille kohdennettu animaatiovideo, jossa kerrotaan, mitä tarkoittaa, kun käsi tai jalka murtuu. Tavoitteena on kehittää lapsipotilaan potilasohjausta opetus- ja ohjausvideon avulla, sekä lisätä murtumalapsipotilaan tietoa ja ymmärrystä käden tai jalan murtumasta. Video tehtiin yhteistyössä Turun yliopistollisen keskussairaalan lasten ja nuorten klinikan kanssa, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Videossa käydään läpi murtumapotilaan hoitopolkua raajan murtumasta sen paranemiseen: mitä murtuma tarkoittaa, mitkä ovat murtuman oireita, missä murtumaa hoidetaan, miten murtumaa hoidetaan ja mitä murtuneen raajan kanssa tullaan tekemään. Animaatiovideo toteutettiin PowToon-sovelluksella. Videossa päähenkilönä on poika, joka on murtanut raajansa. Lopputuloksena saatiin neljän ja puolen minuutin video, joka julkaistaan Terveyskylä.fi-sivustolla. Terveyskylä.fi on erikoissairaanhoidon digitaalinen palvelukanava, ja se on osa Virtuaalisairaala 2.0 -hanketta.
Tutkimuksien mukaan audiovisuaalisten menetelmien käyttöä potilasohjauksessa pitäisi lisätä. Usein lapsi kokee pelkoa ja ahdistusta uusissa tilanteissa, minkä vuoksi lapsen hoito ja siihen liittyvät tekstit, videot ja muut materiaalit tulee olla sellaisessa muodossa, että lapsi kykenee ne ymmärtämään.
Tutkimuksia ja kyselyitä liittyen tärkeään potilasohjaukseen lapsen näkökulmasta on tehty vähän. Videosta haluttiin yleispätevä, milloin sitä voisi mahdollisesti potilasohjauksen lisäksi esittää myös esimerkiksi lapsille koulun terveystiedon tunnilla. Videota voitaisiin hyödyntää tällaisen kyselytutkimuksen yhteydessä ja saada aikaiseksi entistä parempia ja laadukkaampia potilasohjausmateriaaleja lapsipotilaille.
Tutkimuksien mukaan audiovisuaalisten menetelmien käyttöä potilasohjauksessa pitäisi lisätä. Usein lapsi kokee pelkoa ja ahdistusta uusissa tilanteissa, minkä vuoksi lapsen hoito ja siihen liittyvät tekstit, videot ja muut materiaalit tulee olla sellaisessa muodossa, että lapsi kykenee ne ymmärtämään.
Tutkimuksia ja kyselyitä liittyen tärkeään potilasohjaukseen lapsen näkökulmasta on tehty vähän. Videosta haluttiin yleispätevä, milloin sitä voisi mahdollisesti potilasohjauksen lisäksi esittää myös esimerkiksi lapsille koulun terveystiedon tunnilla. Videota voitaisiin hyödyntää tällaisen kyselytutkimuksen yhteydessä ja saada aikaiseksi entistä parempia ja laadukkaampia potilasohjausmateriaaleja lapsipotilaille.