Designyrityksen liiketoiminnan kehittäminen vaatebisneksessä
Nieminen, Laura (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nieminen, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312152
Tiivistelmä
Työ tutkii liiketoiminnan kehittämistä design-vetoisissa vaatetusalan yrityksissä. Työssä on erityisesti huomioitu edellisistä tutkimuksista saatua tietoa, jonka mukaan luovan alan yrityksille haasteellisia asioita ovat muun muassa ymmärrys liiketoiminnasta, markkinoiminen, rahoituksen hankkiminen, riskienottokyky, tuotannonhallinta sekä ajan- ja resurssienhallinta. Huomiota kiinnitetään myös siihen, miten kaupallisuus koetaan designvetoisissa yrityksissä.
Opinnäytetyön materiaali kerättiin haastattelemalla yrityskasvussa onnistuneita vaatetusalan designyrityksiä. Työ noudattaa kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Työn pohjana on aiheesta koostettua tutkimusmateriaalia, josta saadun esiymmärryksen mukaan oma tutkimus on tuotettu. Opinnäytetyön tuloksena on materiaalia, joka voi auttaa vaatetusalan designyrityksiä kehittämään liiketoimintaansa haluttuun suuntaan.
Opinnäytetyön materiaali kerättiin haastattelemalla yrityskasvussa onnistuneita vaatetusalan designyrityksiä. Työ noudattaa kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Työn pohjana on aiheesta koostettua tutkimusmateriaalia, josta saadun esiymmärryksen mukaan oma tutkimus on tuotettu. Opinnäytetyön tuloksena on materiaalia, joka voi auttaa vaatetusalan designyrityksiä kehittämään liiketoimintaansa haluttuun suuntaan.