Opetusmateriaali kokoproteesien valmistuksesta : video ja kirjallinen ohje
Bär, Annika; Glogan, Miranda; Lehtola, Jenna; Veijonen, Elisabet (2018)
Bär, Annika
Glogan, Miranda
Lehtola, Jenna
Veijonen, Elisabet
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusvideo sekä sitä tukeva kirjallinen ohje kokoproteesien valmistuksesta Turun ammattikorkeakoulun hammastekniikan opiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön keinoin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tavoitteena on, että opiskelijat hyötyvät oppimateriaaleista ja voivat käyttää niitä oppimisen tukena.
Teoriaosuudessa kerrotaan aluksi luonnonhampaistosta, kokoproteesien pysyvyydestä suussa sekä hampaattomuuden vaikutuksista terveyteen ja hyvinvointiin. Sen jälkeen kokoproteesien valmistus kuvaillaan yksityiskohtaisesti. Lisäksi teoriassa esitellään hyvän opetusvideon ja kirjallisen ohjeen kriteerejä.
Toteutusosuudessa kuvataan opinnäytetyön etenemisen vaiheet. Luvussa kuvataan tarkemmin kirjallisen ohjeen laatimista, videon suunnittelua, kuvausta, äänitystä, editointia sekä palautteen keräystä. Opetusvideo ja ohje jaettiin viiteen eri vaiheeseen, jotka ovat vahakaavio, hammasasettelu, kyvetointi, akrylointi ja viimeistely. Opetusvideosta kerätyn palautteen perusteella arvioitiin videon onnistumista. Palaute oli pääosin positiivista, ja opiskelijat kokivat videon hyödylliseksi. Opetusvideo julkaistiin koulun omalla kanavalla YouTubessa.
Teoriaosuudessa kerrotaan aluksi luonnonhampaistosta, kokoproteesien pysyvyydestä suussa sekä hampaattomuuden vaikutuksista terveyteen ja hyvinvointiin. Sen jälkeen kokoproteesien valmistus kuvaillaan yksityiskohtaisesti. Lisäksi teoriassa esitellään hyvän opetusvideon ja kirjallisen ohjeen kriteerejä.
Toteutusosuudessa kuvataan opinnäytetyön etenemisen vaiheet. Luvussa kuvataan tarkemmin kirjallisen ohjeen laatimista, videon suunnittelua, kuvausta, äänitystä, editointia sekä palautteen keräystä. Opetusvideo ja ohje jaettiin viiteen eri vaiheeseen, jotka ovat vahakaavio, hammasasettelu, kyvetointi, akrylointi ja viimeistely. Opetusvideosta kerätyn palautteen perusteella arvioitiin videon onnistumista. Palaute oli pääosin positiivista, ja opiskelijat kokivat videon hyödylliseksi. Opetusvideo julkaistiin koulun omalla kanavalla YouTubessa.