Mehiläiskuhnureiden tuotteistaminen ravintolakäyttöön
Seppälä, Vertti (2018)
Seppälä, Vertti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512736
Tiivistelmä
Mehiläistarhaus yritys halusi tietoa mehiläiskuhnureiden kaupallisista mahdollisuuksista elintarvikkeena. Tietoa selvitettiin tekemällä esiselvitys kuhnureiden kysynnästä ravintola-alan yrityksissä. Tietoperustana tutkimuksessa tutustuttiin hyönteisravintoon, suomalai-seen mehiläishoitoon sekä kuhnureiden käyttämiseen ruokana. Lisäksi työssä perehdyttiin tuotekehitykseen, koemarkkinointiin sekä kuinka ravintolat toimivat yrityksen sidosryh-mänä. Tavoitteena oli selvittää, onko kuhnureille kysyntää, minkälaisiin ruokiin niitä voitai-siin käyttää ja onko nykyinen tuote tarvetta vastaava.
Esiselvityksessä tiedusteltiin 29 ravintolalta kiinnostusta osallistua tutkimukseen, joista 8 ilmoittautui halukkaaksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuk-sena. Osallistuneille ravintoloille toimitettiin mehiläiskuhnureita testattavaksi, minkä jäl-keen ne vastasivat sähköisesti Webropol-kyselyyn. Kysely jaettiin kolmeen teemaan, tuot-teen ominaisuudet, kuhnurit ruokana ja tuotteen kysyntä.
Tutkimukseen osallistuneista ravintoloista puolet oli heti valmis käyttämään kuhnureita an-noksissaan ja kaksi vastasi olevansa kiinnostunut käyttämään, mutta ei ihan heti. Kuhnurei-den todettiin olevan maultaan mietoja, mutta helppoja maustaa sopiviksi. Kuhnureiden koostumus oli paistamisen jälkeen katkarapumainen. Kuhnureiden todettiin soveltuvan monenlaisiin ruokiin, mutta alkupalat ja jälkiruoat saivat eniten kannatusta. Nykyinen hin-tataso todettiin korkeaksi ja pakkauskoko isoksi.
Johtopäätöksenä oli, että kuhnureille on kysyntää ja ostohalukkuutta ravintoloissa. Toi-meksiantajalle työ toi paljon informaatiota ravintoloiden näkemyksistä kuhnureista ja nii-den käyttötarkoituksista. Jatkotutkimuksena voidaan selvittää ravintola-asiakkaiden näke-mystä kuhnuriannoksista ja kuluttajan kiinnostusta ostaa pakastettuja kuhnureita.
Esiselvityksessä tiedusteltiin 29 ravintolalta kiinnostusta osallistua tutkimukseen, joista 8 ilmoittautui halukkaaksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuk-sena. Osallistuneille ravintoloille toimitettiin mehiläiskuhnureita testattavaksi, minkä jäl-keen ne vastasivat sähköisesti Webropol-kyselyyn. Kysely jaettiin kolmeen teemaan, tuot-teen ominaisuudet, kuhnurit ruokana ja tuotteen kysyntä.
Tutkimukseen osallistuneista ravintoloista puolet oli heti valmis käyttämään kuhnureita an-noksissaan ja kaksi vastasi olevansa kiinnostunut käyttämään, mutta ei ihan heti. Kuhnurei-den todettiin olevan maultaan mietoja, mutta helppoja maustaa sopiviksi. Kuhnureiden koostumus oli paistamisen jälkeen katkarapumainen. Kuhnureiden todettiin soveltuvan monenlaisiin ruokiin, mutta alkupalat ja jälkiruoat saivat eniten kannatusta. Nykyinen hin-tataso todettiin korkeaksi ja pakkauskoko isoksi.
Johtopäätöksenä oli, että kuhnureille on kysyntää ja ostohalukkuutta ravintoloissa. Toi-meksiantajalle työ toi paljon informaatiota ravintoloiden näkemyksistä kuhnureista ja nii-den käyttötarkoituksista. Jatkotutkimuksena voidaan selvittää ravintola-asiakkaiden näke-mystä kuhnuriannoksista ja kuluttajan kiinnostusta ostaa pakastettuja kuhnureita.