Ruisrock sponsorointikohteena : miten sponsorit hyötyvät Ruisrockista?
Mikkola, Helena; Salminen, Veera (2018)
Mikkola, Helena
Salminen, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612874
Tiivistelmä
Sponsorointi on aina molempia osapuolia hyödyttävää vastikkeellista yhteistyötä. Sponsoroitava kohde tarjoaa tuotteita tai palveluita vastineeksi konkreettiselle rahalliselle tai rahanarvoiselle tuelle. Sponsorointi katsotaan osaksi yrityksen markkinointiviestintää yhdeksi markkinoinnin kilpailukeinoksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten sponsorit hyötyvät Ruisrockista sponsorointikohteena. Työssä tutkitaan, millaisin perustein Ruisrock valitaan kohteeksi ja mikä tekee Ruisrockista halutun yhteistyökumppanin. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja se on toteutettu teemahaastatteluina. Haastateltavina on ollut Ruisrockin kumppanuuspäällikkö sekä nykyisten yhteistyökumppaneiden edustajia.
Tutkimuksen tulokset on koottu viideksi aihealueeksi. Sponsoreiden näkemyksiä yhteistyöstä on verrattu Ruisrockin käsityksiin. Tuloksista käy ilmi, että Ruisrockin näkemykset sponsorointiyhteistyön hyödyistä ovat yhtenäisiä yhteistyökumppaneiden kokemusten kanssa. Tärkein yhteistyön kautta saavutettu hyöty sponsorille on tutkimuksen mukaan näkyvyys.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten sponsorit hyötyvät Ruisrockista sponsorointikohteena. Työssä tutkitaan, millaisin perustein Ruisrock valitaan kohteeksi ja mikä tekee Ruisrockista halutun yhteistyökumppanin. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja se on toteutettu teemahaastatteluina. Haastateltavina on ollut Ruisrockin kumppanuuspäällikkö sekä nykyisten yhteistyökumppaneiden edustajia.
Tutkimuksen tulokset on koottu viideksi aihealueeksi. Sponsoreiden näkemyksiä yhteistyöstä on verrattu Ruisrockin käsityksiin. Tuloksista käy ilmi, että Ruisrockin näkemykset sponsorointiyhteistyön hyödyistä ovat yhtenäisiä yhteistyökumppaneiden kokemusten kanssa. Tärkein yhteistyön kautta saavutettu hyöty sponsorille on tutkimuksen mukaan näkyvyys.