Sosiaalisen median merkitys myynnin ja markkinoinnin toteutuksessa : case: kiinteistöhallinnon alan Yritys X
Niemi, Sara (2018)
Niemi, Sara
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060712996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060712996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksia markkinoinnin ja myynnin toteutukseen kiinteistönhallinnon alan yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsiteltiin myynnin ja markkinoinnin aiheita sekä digitalisaation tuomia vaikutuksia ja muutoksia.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kiinteistöhallinnon alan yritys, jonka liiketoimina oli varsin tuoreessa vaiheessa ja yritys oli kiinnostunut selvittämään sosiaalisen median potentiaalia osana omaa markkinointia ja mahdollista uusasiakashankintaa. Toimeksiannon määrittämisen aikaan yrityksellä oli muutama asiakas omien henkilökohtaisten kontaktien kautta.
Toimeksiantona suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää yksilöiden sosiaalisen median käyttöä ja sen merkitystä arjessa, hankintapäätöstä tehdessä sekä erilaisen tiedon haussa. Tutkimuksessa myös selvitettiin vastaajien tiedon keruun aktiivisuutta sekä tiedon löydettävyyttä, kun tiedonhankinnan kohteena olivat kiinteistöhallinnon alan yritykset sekä palvelut.
Tuloksena toimeksiantajalle luotiin sosiaalisen median hyödyntämisen suunnitelma. Suunnitelmassa suositeltiin toimeksiantajalle potentiaalisimmat sosiaalisen median kanavat, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää omassa markkinoinnissaan osana tulevaisuuden liiketoiminnan laajentamisen tavoitteita. Suunnitelmassa esitettiin myös sisältöehdotuksen kanavittain ja suositukset jatkoon.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kiinteistöhallinnon alan yritys, jonka liiketoimina oli varsin tuoreessa vaiheessa ja yritys oli kiinnostunut selvittämään sosiaalisen median potentiaalia osana omaa markkinointia ja mahdollista uusasiakashankintaa. Toimeksiannon määrittämisen aikaan yrityksellä oli muutama asiakas omien henkilökohtaisten kontaktien kautta.
Toimeksiantona suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää yksilöiden sosiaalisen median käyttöä ja sen merkitystä arjessa, hankintapäätöstä tehdessä sekä erilaisen tiedon haussa. Tutkimuksessa myös selvitettiin vastaajien tiedon keruun aktiivisuutta sekä tiedon löydettävyyttä, kun tiedonhankinnan kohteena olivat kiinteistöhallinnon alan yritykset sekä palvelut.
Tuloksena toimeksiantajalle luotiin sosiaalisen median hyödyntämisen suunnitelma. Suunnitelmassa suositeltiin toimeksiantajalle potentiaalisimmat sosiaalisen median kanavat, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää omassa markkinoinnissaan osana tulevaisuuden liiketoiminnan laajentamisen tavoitteita. Suunnitelmassa esitettiin myös sisältöehdotuksen kanavittain ja suositukset jatkoon.