Työpaikka arvioijien kehittymisen tukeminen tutkintosuoritusten arvioinnissa Tampereen Ateria liikelaitos
Järvinen, Susanna (2010)
Järvinen, Susanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310199
Tiivistelmä
Tutkintosuorituksien määrä on kasvanut tuntuvasti 2000-luvun alusta tähän päivään. Työnantajat kouluttavat henkilöstöään oppisopimuskoulutuksella ja koulutukseen kuuluvat tutkinto-suoritukset annetaan työpaikoilla. Henkilöstö kokee haastavana tutkintosuoritusten arvioinnin. Arvioinnin kohteena on tutkinnon osassa vaadittavat ammattitaidon keskeiset ydinpätevyydet, jotka tulee arvioida perusteiden mukaan laadittujen arviointikriteerien mukaisesti.
Oppisopimuskoulutus ja näyttötutkintojärjestelmä ovat tämän opinnäytetyön keskeisiä aiheita. Tampereen Ateria antaa työntekijöilleen mahdollisuuden käydä oppisopimuskoulutusta. Opiskelijat voivat antaa koulutukseen liittyvät näytöt omissa työpisteissään. Näyttöjen arviointi on ollut monen mielestä hyvin haastava kokonaisuus. Kyselytutkimuksessa haluttiin saada selville, miten työnantaja voi tukea arvioitsijaa arviointihetkellä. Kyselyyn tarvittava tiedon keruu toteutettiin kyselytutkimuksena aikaisemmin näyttötutkintoja arvioiville henkilöille. Henkilöille kerrottiin myös näyttötutkintotoiminnan periaatteet. Arvioijille selvennetään suunnitelma näyttötutkinnon suorittamisen henkilökohtaistami-sesta, ammattitaidon arviointiin liittyviä toimia, tutkinnon järjestämissopimusta, työnjakoa eri osapuolten kesken (kolmikanta) ja näyttöjen järjestämissuunnitelma.
Kyselytutkimuksen pohjalta todettiin, että henkilöille jotka valitaan arvioimaan tutkintotilaisuutta, tulee järjestää kunkin tutkinnon osalta arviointikoulutusta. Koulutuksessa käydään läpi ko. tutkinnon perusteet ja arviointikriteerit. Samalla arvioijille selvitetään, että arvioinnin tärkeä kohta on tutustua tutkinnon suorittajan henkilökohtaistamisesta
tehtyyn asiakirjaan ja käydä se läpi. Asiakirjasta selviää, miten tutkinnonsuorittaja osoittaa tutkinnon perusteissa edelletyn osaamisen.
Oppisopimuskoulutus ja näyttötutkintojärjestelmä ovat tämän opinnäytetyön keskeisiä aiheita. Tampereen Ateria antaa työntekijöilleen mahdollisuuden käydä oppisopimuskoulutusta. Opiskelijat voivat antaa koulutukseen liittyvät näytöt omissa työpisteissään. Näyttöjen arviointi on ollut monen mielestä hyvin haastava kokonaisuus. Kyselytutkimuksessa haluttiin saada selville, miten työnantaja voi tukea arvioitsijaa arviointihetkellä. Kyselyyn tarvittava tiedon keruu toteutettiin kyselytutkimuksena aikaisemmin näyttötutkintoja arvioiville henkilöille. Henkilöille kerrottiin myös näyttötutkintotoiminnan periaatteet. Arvioijille selvennetään suunnitelma näyttötutkinnon suorittamisen henkilökohtaistami-sesta, ammattitaidon arviointiin liittyviä toimia, tutkinnon järjestämissopimusta, työnjakoa eri osapuolten kesken (kolmikanta) ja näyttöjen järjestämissuunnitelma.
Kyselytutkimuksen pohjalta todettiin, että henkilöille jotka valitaan arvioimaan tutkintotilaisuutta, tulee järjestää kunkin tutkinnon osalta arviointikoulutusta. Koulutuksessa käydään läpi ko. tutkinnon perusteet ja arviointikriteerit. Samalla arvioijille selvitetään, että arvioinnin tärkeä kohta on tutustua tutkinnon suorittajan henkilökohtaistamisesta
tehtyyn asiakirjaan ja käydä se läpi. Asiakirjasta selviää, miten tutkinnonsuorittaja osoittaa tutkinnon perusteissa edelletyn osaamisen.