Laulut ja lorut positiivisen vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukena päiväkodin arjessa
Keränen, Emilia; Jalava, Hanna-Mari (2018)
Keränen, Emilia
Jalava, Hanna-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213621
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämistyö. Käytimme nimitystä kehittämistyö, koska toiminnassamme kehitimme varhaiskasvattajien ja lasten vuorovaikutusta sekä kielen kehitystä. Sovelsimme laulujen ja lorujen käyttöä lempeän ohjaamisen menetelmänä. Kehittämistyön aiheena oli laulut ja lorut positiivisen vuorovaikutuksen- ja kielenkehityksen tukena päiväkodin arjessa.
Kehittämistyön tarkoituksena oli laulujen ja lorujen avulla tukea suomen kielen kehitystä lapsilla, joilla on suomi toisena kielenä sekä edistää positiivista vuorovaikutusta aikuisten ja lasten välillä. Kehittämistyömme valmis tuotos oli opas nimeltään ”Laulaa luritellen, lorutellen”. Kokosimme oppaaseen helposti päiväkodin arjessa käytettäviä lauluja ja loruja aihealueittain. Näitä aihealueita olivat arjen eri tilanteet, kuten pukeutumistilanteet, wc:ssä käynti ja käsien pesu, päivälepo sekä erilaiset siirtymistilanteet. Oppaassa oli loruja myös tunteiden käsittelyyn. Oppaassa oli esimerkkejä siitä, millä eri tavoin lauluja ja loruja voi käyttää lasten kanssa toimiessa. Oppaan ulkoasua muokkasimme lasten piirtämillä kuvilla. Oppaan tarkoitus oli innostaa päiväkodin työntekijöitä käyttämään lauluja ja loruja työssään.
Päiväkotimaailma on nykyään kovin hektinen ja siksi olisi tärkeää pysähtyä ja olla läsnä lapselle sekä luoda kiireetöntä vuorovaikutusta. Kehittämistyömme korosti vuorovaikutuksen tärkeyttä ja lapsen kohtaamista, jota voidaan helposti toteuttaa päiväkodin arjessa. Meillä oli myös tarvetta lisätä omaa tietämystämme laulujen ja lorujen käytöstä varhaiskasvatuksessa kielenkehityksen ja vuorovaikutuksen tukena.
Teimme kehittämistyön yhteistyössä Lahden kaupungin, Liipolan päiväkodin lapsiryhmän kanssa. Ryhmässä oli kolme työntekijää, kaksi lastentarhanopettajaa, yksi hoitaja ja 24 lasta. Lapset olivat iältään 3-5-vuotiaita. Ryhmässä oli useita lapsia, joilla on suomi toisena kielenä. Varmistaaksemme ryhmän lasten yksityisyyden suojaa, emme julkaisseet ryhmän nimeä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli laulujen ja lorujen avulla tukea suomen kielen kehitystä lapsilla, joilla on suomi toisena kielenä sekä edistää positiivista vuorovaikutusta aikuisten ja lasten välillä. Kehittämistyömme valmis tuotos oli opas nimeltään ”Laulaa luritellen, lorutellen”. Kokosimme oppaaseen helposti päiväkodin arjessa käytettäviä lauluja ja loruja aihealueittain. Näitä aihealueita olivat arjen eri tilanteet, kuten pukeutumistilanteet, wc:ssä käynti ja käsien pesu, päivälepo sekä erilaiset siirtymistilanteet. Oppaassa oli loruja myös tunteiden käsittelyyn. Oppaassa oli esimerkkejä siitä, millä eri tavoin lauluja ja loruja voi käyttää lasten kanssa toimiessa. Oppaan ulkoasua muokkasimme lasten piirtämillä kuvilla. Oppaan tarkoitus oli innostaa päiväkodin työntekijöitä käyttämään lauluja ja loruja työssään.
Päiväkotimaailma on nykyään kovin hektinen ja siksi olisi tärkeää pysähtyä ja olla läsnä lapselle sekä luoda kiireetöntä vuorovaikutusta. Kehittämistyömme korosti vuorovaikutuksen tärkeyttä ja lapsen kohtaamista, jota voidaan helposti toteuttaa päiväkodin arjessa. Meillä oli myös tarvetta lisätä omaa tietämystämme laulujen ja lorujen käytöstä varhaiskasvatuksessa kielenkehityksen ja vuorovaikutuksen tukena.
Teimme kehittämistyön yhteistyössä Lahden kaupungin, Liipolan päiväkodin lapsiryhmän kanssa. Ryhmässä oli kolme työntekijää, kaksi lastentarhanopettajaa, yksi hoitaja ja 24 lasta. Lapset olivat iältään 3-5-vuotiaita. Ryhmässä oli useita lapsia, joilla on suomi toisena kielenä. Varmistaaksemme ryhmän lasten yksityisyyden suojaa, emme julkaisseet ryhmän nimeä.