Lapsipotilaan kohtaaminen suuhygienistin työssä
Konttinen, Sirja; Toivonen, Linda (2018)
Konttinen, Sirja
Toivonen, Linda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612892
Tiivistelmä
Lapsen ensimmäisen hammastarkastuksen suorittaa usein suuhygienisti tai hammashoitaja. Potilaan kohtaaminen on koko suuhygienistin hoitotyöskentelyn toiminnan perusta. Hyvää kohtaamista jokainen voi itse oppia ja opetella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa Metropolia Ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden vuorovaikutuksellista osaamista lapsipotilaan kohtaamisessa. Tavoitteena oli tuottaa kohderyhmälähtöistä tietoa ja erilaisia menetelmiä lapsipotilaiden kohtaamiseen Suunhoidon opetusklinikalla.
Toteutimme opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmin. Opinnäytetyön tietoperusta kerättiin luotettavista tietokannoista. Suuhygienistiopiskelijoiden haastatteluiden ja tieteellisten tutkimusten pohjalta syntyneiden tulosten avulla halusimme tukea opiskelijoiden itsevarmuutta ja antaa heille uusia näkökulmia hoitotilanteisiin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella suuhygienistin hyvät vuorovaikutus- ja viestintätaidot vaikuttavat merkittävästi lapsen ja perheen kokemukseen hyvästä hammashoidosta. Lapsen kehitystason ymmärtäminen ja kunnioittaminen sekä heittäytyminen lapsen maailmaan leikkimielisesti edesauttaa luottamuksen syntymistä hoitotilanteessa. On hyvä silti tiedostaa, että ei ole olemassa vain yhtä hyvää tapaa toimia hoitotilanteissa, vaan toiminta on yksilöllistä jokaisen lapsipotilaan kohdalla. Tämän takia erilaisten menetelmien tunteminen tukee suuhygienistin osaamista lapsipotilaan kohtaamisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa Metropolia Ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden vuorovaikutuksellista osaamista lapsipotilaan kohtaamisessa. Tavoitteena oli tuottaa kohderyhmälähtöistä tietoa ja erilaisia menetelmiä lapsipotilaiden kohtaamiseen Suunhoidon opetusklinikalla.
Toteutimme opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmin. Opinnäytetyön tietoperusta kerättiin luotettavista tietokannoista. Suuhygienistiopiskelijoiden haastatteluiden ja tieteellisten tutkimusten pohjalta syntyneiden tulosten avulla halusimme tukea opiskelijoiden itsevarmuutta ja antaa heille uusia näkökulmia hoitotilanteisiin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella suuhygienistin hyvät vuorovaikutus- ja viestintätaidot vaikuttavat merkittävästi lapsen ja perheen kokemukseen hyvästä hammashoidosta. Lapsen kehitystason ymmärtäminen ja kunnioittaminen sekä heittäytyminen lapsen maailmaan leikkimielisesti edesauttaa luottamuksen syntymistä hoitotilanteessa. On hyvä silti tiedostaa, että ei ole olemassa vain yhtä hyvää tapaa toimia hoitotilanteissa, vaan toiminta on yksilöllistä jokaisen lapsipotilaan kohdalla. Tämän takia erilaisten menetelmien tunteminen tukee suuhygienistin osaamista lapsipotilaan kohtaamisessa.